En arbetsplats för alla inom scenkonsten

Två år har gått sedan de många uppropen mot sexuella trakasserier världen över. Den 8 november 2017 gick svenska skådespelerskor ut och vittnade om tystnadskultur och sexuella trakasserier inom scenkonsten under #tystnadtagning. Andra yrkesgrupper följde efter under #visjungerut, #tystdansa, #backstage, #theshowisover med flera.

Svensk Scenkonst och Teaterförbundet för scen och film fortsätter det partsgemensamma arbetet för att skapa arbetsplatser fria från alla former av trakasserier.

-Vi kommer aldrig släppa taget om den här frågan och arbetar ytterst aktivt enligt den plan vi lagt upp för att motverka sexuella trakasserier inom scenkonsten. Det är därför viktigt att vi gemensamt reflekterar över vad vi åstadkommit sedan hösten 2017 – vi måste behålla drivkraften i frågan för att uppnå en beständig förändring inom vår bransch. Det är för oss en självklarhet att alla som arbetar inom scenkonsten ska känna sig trygga och respekterade i sitt dagliga arbete, säger Stefan Forsberg, ordförande i Svensk Scenkonst.

- Våra medlemmar arbetar ofta på korta kontrakt och byter ofta arbetsplatser. Det är därför viktigt att våra arbetsplatser har tydliga och transparenta rutiner för hur sexuella trakasserier förebyggs och hanteras. Vi kommer att fortsätta arbeta partsgemensamt mot målet att alla former av trakasserier ska upphöra, säger Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet för scen och film.

Fredagen den 8 november arrangerar Svensk Scenkonst och Teaterförbundet för scen och film ett gemensamt möte  för att diskutera hur vi ska arbeta vidare mot sexuella trakasserier. Medverkar gör Leili Falsafi, expert på förändringsarbete och organisationsutveckling, Svante Tidholm, Organisationen Män, Christina Björklund, vd, Göteborgsoperan och Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet för scen och film.

Datum: Fredag den 8 november, kl. 14.00 – 16.00, Kaffe serveras från 13.30
Plats: Folkoperan, Hornsgatan 72 i Stockholm (T-Mariatorget)

Press är välkomna att delta.

Kontakt Teaterförbundet för scen och film:

070-598 12 67, ase.axberg@teaterforbundet.se

Kontakt Svensk Scenkonst: