Kronan stärks mot dollarn, rapporterar Valutahandel.se

Sveriges hantering av Covid-19 har fått mycket kritik utomlands, men även mycket beröm. Samtidigt så ökar antalet döda till över 1000 per dag i USA. Kronan stärks från över 10 kr per dollar i april 2020 till 8,86 SEK per dollar i skrivande stund. Flera analytiker som Valutahandel talat med anser att det finns mer att hämta för kronan.

Valutahandel.se rapporterar på fredagen att den svenska kronan gått från 10.44 den 23:e mars 2020 till 8.86 kr per dollar drygt fyra månader senare. Det innebär att "kronan blivit hela 17.8% starkare mot den amerikanska dollar sedan slutet av mars i år", rapporterar Markus Jalmerot som är ansvarig för innehåll på Valutahandel. En stor del av förklaringen tycks ligga i att dollarn varit extremt högt värderad de sista åren och USA’s hantering av Covid-19 är bland de sämsta i världen, samtidigt som Sverige varit ett av de länderna i världen som stängt ner ekonomin minst. Detta har gynnat kronan och

Medan Europa får beröm för sin kraftfulla hantering av stimulansåtgärderna, så är valutahandlare oroliga för att USA inte agerat lika kraftfullt, menar AMP Capital Investors. Efter att stödet för USD/SEK vid 9,00 inte höll så tror nu flera spekulanter och tradingfirmor att kronan kommer fortsätta stärkas.  På Valutahandel.se går det att följa aktuella nyheter och se livekurser för svenska kronor men även för amerikanska dollarn. Fyra olika skribenter med lång erfarenhet från finansmarknaderna följer världens 15 mest populära valutapar och skriver aktuella nyheter och guider på Sveriges största sajt om valutahandel. För den fulla artikeln om hur kronan stärks mot USD, besök Valutahandel.se.

Head of Content

Kronan har blivit hela 17.8% starkare mot den amerikanska dollar sedan slutet av mars i år.
Markus Jalmerot, innehållsansvarig på Valutahandel.se