Valutahandel fortsätter intervjuserien: Utdelningsfamiljen talar ut

Valutahandel.se fortsätter med intervjuerna av ansedda profiler inom sociala medier och denna gång är det Utdelningsfamiljen som talar ut. Diskussionerna omfattar aktieutdelningar, vilka faktorer som beaktas vid val av utdelningsaktier, vilka trender som följs och hur familjen ser på ränteutdelningar vid valutahandel.

Intervjuserien med framstående profiler som skriver om aktie- och valutahandel får idag ett nytt spännande virtuellt möte. Denna gång så är det en familj med två unga barn från Örebro, där föräldrarna är i 30-års åldern, som intervjuas.

Valutahandel.se har identifierat två typiska utdelningsinvesterare: En grupp som investerar framför allt i högutdelande aktier, medan en annan grupp av investerare föredrar lönsamma bolag som tenderar att öka utdelningen. Utdelningsfamiljen tillhör den sistnämnda gruppen.

Utdelningsfamiljen fastnade på utdelningsaktier efter att ha läst två framstående bloggar som endast hade fokus på detta område. De gillade konceptet och såg investeringen som ett sätt att täcka deras utgifter. Faktorerna som framför allt utgås från är vare sig teknisk analys eller ökade riktkurser för en aktie. Pappan i Utdelningsfamiljen beskriver valet av utdelningsaktier på följande sätt:

När vi letar utdelningsaktier försöker vi hitta stabila och lönsamma bolag. Det ska ha en stigande vinsttillväxt och omsättningstillväxt. Gärna i kombination med en stigande utdelningstrend”.

Samtidigt påpekas att de håller sig borta från de riktiga högutdelarna som har mer aktieutdelning än vad företaget går i vinst med. Vid frågan om vad som får Utdelningsfamiljen att avsluta en investering, så är riktlinjerna tydliga. När framtidsutsikterna försämras för bolaget eller branschen som helhet, eller när företaget inte fortsätter att växa och öka omsättningen.

Den sektorerna som Utdelningsfamiljen är mest positiva till får nog vara svenska investmentbolag. De tar samtidigt inte avstånd från någon sektor. Vidare i intervjun så talas om varför familjen undvikit kryptovalutor, vilka trender de tror på 2021–22 och hur de tänker omkring valutahandel på nätet.

Läs den fullständiga intervjun med Utdelningsfamiljen på Valutahandel.se.

När vi letar utdelningsaktier försöker vi hitta stabila och lönsamma bolag. Det ska ha en stigande vinsttillväxt och omsättningstillväxt. Gärna i kombination med en stigande utdelningstrend.
pappan i Utdelningsfamiljen.