Valutahandel rapporterar: 300% CFD ökning efter coronaviruset

Sveriges största webbplats om valutahandel rapporterar om de kraftigt ökande intresset för finansiella investeringar och spekulation efter att Coronaviruset kom till Europa. Enligt valutahandel.se så har en 300% ökning i CFD-handel av svenska kronor mot NOK och EUR skett de sista tre veckorna.

Många har uppfattningen att den stora andelen av all trading på nätet sker under uppgångar i marknaden. En rapport från Valutahandel.se’s senate sammanställda statistik visar att sajten uppmätt en radikal ökningen av nya traders som intresserar sig för valutahandel och blankning av aktier med CFD’er sedan mars början. Hela 300% uppgång har uppmätts, berättar valutahandel.se. För svenska kronor så är intresset som störst mot euro och norska kronor som föll radikalt idag. Även handel med instrument som SEK mot GBP och SEK mot USD har ökat avsevärt de sista veckorna.

För några år sedan så ansågs valutahandel som något krångligt. Men i samband med framväxten av nya valutamäklare som gör det smidigt att handla på nätet och tydliggör alla avgifter så anses det istället rätt enkelt. Alla kan dra nytta av stora upp- och nedgångar i marknaderna med hjälp av CFD’er för valutahandel, i motsats till allt krångel som omgärdar handel med optioner och terminer.

CFD’er håller på att bli den nya heta typen investering i takt med att man kan blanka aktier och index med CFD’er när marknaden går ner”, säger Markus Jalmerot som skrev Sveriges första rapport på om tradingmodeller för valutamarknaden.

Innan framväxten av CFD’er som efterliknar marknadens kurser för valutor och aktier, så var det krångligt att blanka. Traditionell blankning innebär att den som vill handla måste ringa och låna aktier, varpå en stor och fast avgift tillkommer. Den moderna typen av blankning med CFD’er gör att man kan blanka aktier enkelt, för mer specifika belopp och med större flexibilitet. ”Både aktieblankning och valutahandel har gått från att vara något okänt till att bli populärt bland gemene man”, avslutar Jalmerot.

Med hjälp av CFD’er som nu blomstrar i Sverige så kan alla vara med och blanka instrument och specifika aktier över hela världen som har dystra utsikter, för riktigt små belopp om så önskas. Mer information om blankning och handel med valutor återfinns på den officiella hemsidan https://www.valutahandel.se

Head of Content