Valutahandel rapporterar: USD når högsta nivån på 16 mån

Den amerikanska dollarn är starkare än på länge och många traders väljer nu att handla med just USD. Här går Valutahandel.se igenom några tänkbara anledningar till den starka dollarn, nämner några analytikers utsikter det närmaste året och ifrågasätter om inflationen i USA verkligen bara är tillfällig.

Efter Bidens stödpaket på 1900 miljarder dollar under februari 2021 så var många traders negativa till dollarn. Men när man tittar i backspegeln så är USA’s generösa covid stöd sedan länge glömt och valutamarknaden förväntar sig nu flera räntehöjningar under 2022 för att tämja inflationen som visade 6,2% i sista mätningen.

Med en årlig BNP tillväxttakt på 6,2% i USA under andra kvartalet, jämfört med 0,9% i Sverige och 3,9% i EU under samma kvartal, så har traders haft större förhoppningar på USD än för euron.

George Saravelos, en valutastrateg på Deutsche Bank, menar att "euron kan försvagas så långt som till 1,12 USD i år". Svenska Nordea tror att dollarn kan nå 1,08 mot dollarn under 2022.

Totalt så förväntas sex räntehöjningar från FED under 2022-2023, något som diskuteras i Valutahandel’s post om när FED potentiellt kan komma att höja räntan. En första räntehöjning från ECB väntas först i slutet av 2023, trots att det gått 10 år sedan sista höjningen.

Upptäck mer om hur det går för andra valutapar mot USD och läs mer om hur dollarn lyckats nå 16 månaders högsta nivå från den senaste posten på Valutahandel.se.

Editor-in-chief & medgrundare

Euron kan försvagas så långt som till 1,12 USD i år.
George Saravelos, valutastrateg på Deutsche Bank