Order värd 15 miljoner kronor till Tele1 Europe

Order värd 15 miljoner kronor till Tele1 Europe Tele1 Europe har tecknat ett nytt avtal med ett stort svenskt tjänsteföretag. Ordern, vilken initialt är värd omkring 15 MSEK över tre år, innebär att Tele1 Europe ska fungera som operatör för dataförbindelser baserade på IP- VPN portar. Avtalet innebär att Tele1 Europe initialt kommer att installera omkring 80 stycken IP-VPN portar över hela landet åt ett stort svenskt tjänsteföretag. IP-VPN är en lösning som överför data mellan lokala nätverk och baseras på en teknologi som heter Multi Protocol Label Switching (MPLS). Teknologin garanterar i princip obegränsad kapacitet med mycket hög säkerhet i nätverket. Tele1 Europe kommer även fungera som operatör för dessa dataförbindelser. - Vi fortsätter arbeta hårt för att möta våra kunders behov över tiden av snabba och säkra dataförbindelser med hög tillgänglighet. Vi ser det nya avtalet som ett viktigt steg i vår strävan att förstärka vår position som ett ledande data- och telekomföretag i Norden, säger Pelle Hjortblad, VD för Tele1 Europe AB. För ytterligare information kontakta: Tele1 Europe AB Pelle Hjortblad, VD Telefon: 08-5631 0110 Mobil: 0701-81 01 10 E-post: pelle.hjortblad@tele1europe.se Om Tele1 Europe Tele1 Europe är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, telefoni och Internet till stora och medelstora företag i Norden. Tele1 Europe är idag den enda pan-nordiska data- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorvägar för data- och Internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 har knappt 1000 anställda, huvudkontoret finns i Stockholm samt ytterligare 24 kontor utspridda i Norden. Se vidare www.tele1europe.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00630/bit0001.pdf