Tele1 Europe investerar 175 miljoner kronor i bredbandsnät till företag i Göteborg Vid årsskiftet beräknar Tele1 Europe att vara klara med byggnationen av accessnät via fiber avsedd för företag i Göteborgsregionen. Högsbo- Sisjöområdet blir norra Europas största industriområde med bredbandsuppkoppling. Totalt investerar företaget 175 miljoner kronor i regionen. De företag som ansluter sig till Tele1 Europes fiberkabel kommer att få tillgång till en Internetanslutning med upp till 100 megabits hastighet. Tele1 Europe är inom kort klara med byggnationen av sitt bredbandsnät i Göteborg. Grävarbetet är klart och nu läggs fiberkabel ned. Företagen i Göteborg väntas kunna anslutas i slutet av januari 2001. Bredbandsarbetet omfattar de flesta stora industriområdena i Göteborg som till exempel Gårda, Centrala Göteborg, Eriksberg och Lindholmen. Högsbo-Sisjöområdet, som är ett av norra Europas största industriområde, inkluderas också i arbetet. Vi räknar med att koppla på de första kunderna på bredbandsnätet i Göteborgs citykärna redan i början av år 2001. Vi ser Göteborg som ett viktigt centra i västra Sverige, främst med tanke på den entreprenöranda och utveckling inom data- och telekom som finns i regionen, säger Pelle Hjortblad, VD Tele1 Europe AB. Vi välkomnar alla investeringar som ytterligare förstärker Göteborgs IT- profil. Att Tele 1 Europe nu investerar i den för staden viktiga infrastrukturen gör Göteborg än mer konkurrenskraftigt och kompletterar på ett bra sätt de övriga investeringar inom IT-sektorn som redan är beslutade eller pågår, säger Göran Johansson, ordförande i Kommunstyrelsen i Göteborg. För ytterligare information kontakta: Tele1 Europe AB Tele1 Europe Sverige AB Pelle Hjortblad, VD Magnus Bramer, regionchef Telefon: 08-5631 0110 Göteborg Mobil: 0701-81 01 10 Telefon: 031-755 5051 E-post: Mobil: 0701-806051 pelle.hjortblad@tele1europe.se E-post:magnus.bramer@tele1europe.se Om Tele1 Europe (NASDAQ, Stockholm Stock Exchange) Tele1 Europe är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, telefoni och Internet till stora och medelstora företag samt organisationer i Norden. Tele1 Europe är idag den enda nordiska data- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet. Utbyggnaden sker i Nordens 40 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir Europas snabbaste "motorväg" för data- och Internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. www.tele1europe.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/19/20001219BIT00210/bit0002.pdf