Tele2 först med förbättrade möjligheter för modemsurfare

- nya standarden V.92 gör att modemanvändare kan surfa snabbare och samtidigt prata i telefon

Tele2 introducerar som första Internetoperatör i Sverige den nya modemstandarden -V.92. Den nya standarden inkluderar förbättrad funktionalitet på ett antal områden, bland annat bättre komprimeringsmöjligheter. För den som är uppkopplad till Internet via modem betyder V.92:

• Att det blir möjligt att ta emot vanliga telefonsamtal när man är uppkopplad mot Internet. När telefonen ringer försätts Internetuppkopplingen tillfälligt i vänteläge och kopplas automatiskt på igen när samtalet avslutats
  • Upp till 20 procents snabbare surfande
  • Upp till halverad uppkopplingstid genom att modemet lär sig känna igen telefonlinjen till modempoolen
- Det här är förstås en välkommen utveckling som vi är glada att nu kunna erbjuda våra kunder. För de som inte har behov av att använda ADSL eller bredband hemma är detta en mycket bra tjänst, säger Karl-Johan Nybell, chef för produktutveckling på Tele2 Sverige.

V.92 är en modemstandard från branschorganet ITU, International Telecommunications Union, och ersätter den tidigare standarden för uppringda modem, V.90. Snabbheten i uppkopplingen märks framförallt på webbplatser där större delen av innehållet är HTML-baserat, eftersom detta format möjliggör ytterligare komprimering. Ett exempel på en sådan sida är Amazon.com. På grafiktunga sidor är bilderna oftast redan komprimerade i format som JPEG eller GIF.

- Uppringd modemuppkoppling är fortfarande det vanligaste sättet för privatpersoner att ta sig ut på Internet. Därför är det enormt viktigt att vi utvecklar denna tjänst, säger Karl-Johan Nybell.

Alla Tele2-kunder med uppringt Internet har från och idag möjlighet att utnyttja V.92. Några extra avgifter tillkommer inte för den som använder V.92. Det enda som krävs är att användaren kopplar upp sig mot ett nytt modempoolsnummer samt att modemet har stöd för den nya standarden. Mer användarinformation finns på http://www.tele2.se/V92/.

Karl-Johan Nybell, chef för produktutveckling Tele2 Sverige AB, Tel 070-426 43 02
eller Tele2 Mediaservice 08-5626 4626

Tele2 erbjuder fast och mobil telefoni samt datanät- och Internettjänster. Tele2 vänder sig till företag och privatpersoner som sätter värde på smarta, prisvärda och flexibla kommunikationslösningar. På område efter område har Tele2 utmanat och brutit monopolen på de skandinaviska telemarknaderna. Idag är Tele2 det största paneuropeiska varumärket inom telekommunikation. Tele2 AB bildades 1993. Tele2 ABs aktie är noterad på Stockholmsbörsen och på Nasdaq.