Com Hem skruvar upp hastigheten - 1 400 000 hushåll får tillgång till bredband 100 Mbit/s

Com Hem erbjuder nu som första bredbandsleverantör i Sverige supersnabbt bredband i stor skala. Närmare 1,4 miljoner hushåll får tillgång till Com Hems nya bredbandstjänst XXL. Därmed får en tredjedel av Sveriges hushåll tillgång till 100 Mbit/s bredband.

– Idag ger vi 1,4 miljoner svenska hushåll tillgång till supersnabbt bredband. Det här är ett bidrag till att uppfylla regeringens mål att 90 procent av svenskarnas ska ha tillgång till 100 Mbit/s bredband år 2020, säger Tomas Franzén, vd på Com Hem. Internetanvändandet har ökat kraftigt sedan Com Hem började erbjuda bredband för tio år sedan. Då läste vi nyheter på nätet, betalade räkningar och hade en uppkopplad hemmadator. Idag spelar vi onlinespel, tittar på webb-tv, lyssnar på musik och laddar ner stora filer, gärna allt på en gång. Oftast är det också flera datorer i hemmet som delar på bredbandsuppkopplingen. Dagens internetvanor ställer högre krav på vad ett modernt bredband ska klara av. När Com Hem nu lanserar bredband 100 Mbit/s är 95 procent av företagets bredbandsnät förberett för tjänsten. Under de senaste åren har Com Hem rustat upp nätet så att det är redo för supersnabbt bredband. Samtidigt har bredbandsmodemen utvecklats, vilket också bidrar till en bredbandstjänst med hög och stabil prestanda. I samband med säljstarten erbjuds kunder som tecknar ett ettårsabonnemang ett trådlöst modem. Com Hem fortsätter uppgraderingen av nätet under 2010 och planerar att 1,5 miljoner hushåll ska ha tillgång till bredband 100 Mbit/s under första kvartalet 2010. Fakta om Bredband XXL Nedladdningshastighet: 50-100 Mbit/s Uppladdningshastighet: 7-10 Mbit/s Kampanjpris: 99 kr/månad under tre månader, därefter 399 kr/månad (12 månaders bindningstid) Trådlöst modem: 1 krona vid 12 månaders bindningstid