Tele2s mobilnät får toppresultat i rikstäckande test

Tele2 får näst bäst betyg av alla mobiloperatörer i Sverige enligt det internationellt ledande mobilnätstestet ”P3 Connect Mobile Benchmark 2019”. Tele2 har gjort den största förbättringen av alla operatörer sedan 2017, och har bäst 4G-täckning i landet.

Mobilnätstestet ”P3 Connect Mobile Benchmark” genomförs av den europeiska telekommunikationstidskriften Connect och den internationella marknadsledaren inom mobila jämförelser, P3. Testresultatet för 2019 har nu publicerats och Tele2s mobilnät får näst högst betyg av alla svenska operatörer, tätt efter vinnaren Telia.

Tele2 får 924 poäng av 1 000 och betyget "mycket bra", och är den operatör som har bäst 4G-täckning i Sverige (92,6%) enligt användardata. Rapporten visar på stora förbättringar i både röst- och datakategorin, där Tele2 har gjort den största förbättringen av alla fyra operatörer.

– Resultatet i årets P3-mätning är ett bevis på att Tele2 bidrar till ett mer digitalt Sverige. Jag är stolt över att se hur vi distanserar oss från operatörerna i de nedre placeringarna med tydlig poängskillnad, men vi nöjer oss inte här. Vi kommer fortsätta investera i vårt nät så att Tele2s kunder kan leva ett obegränsat digitalt liv, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen.

Globalt utvärderas 80 länders mobilnät med P3-metoden och rapporten visar att de svenska operatörerna har utmärkt prestanda i internationell jämförelse. Testet mäter röst- och dataprestanda över 10 000 kilometer, 20 städer, 27 orter samt anslutande vägar. De testade områdena omfattar mer än 4,3 miljoner av den svenska befolkningen.

Läs rapporten P3 Connect Mobile Benchmark 2019 här.

Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/

TELE2’S MISSION IS TO FEARLESSLY LIBERATE PEOPLE TO LIVE A MORE CONNECTED LIFE.

Om oss

TELE2’S MISSION IS TO FEARLESSLY LIBERATE PEOPLE TO LIVE A MORE CONNECTED LIFE. Vi ska vara den integrerade utmanaren som erbjuder snabb uppkoppling, data och videoinnehåll – oavsett tid och plats. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en justerad EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen