Teleca levererar interaktiv deklarationshjälp till Riksskatteverket

Teleca levererar interaktiv deklarationshjälp till Riksskatteverket Teleca har utvecklat en interaktiv deklarationshjälp till Riksskatteverkets webbplats. Lösningen lanseras i samband med årets inkomstdeklaration. Den gör det möjligt att ställa deklarationsfrågor dygnet runt och få omedelbart svar, utan inblandning av Riksskatteverkets personal. Telecas lösning kan användas för alla typer av kund- eller medborgartjänster som kräver snabba svar på frågor. I år får alla deklaranter en likadan deklarationsblankett, vilket innebär att drygt sju miljoner svenskar skall deklarera samtidigt. För att göra det lättare för privatpersoner att snabbt få svar på frågor samt avlasta personalen lanserar nu Riksskatteverket en interaktiv deklarationshjälp - en webbrobot som används på försök under deklarationsperioden 2003. Den interaktiva deklarationshjälpen kallas Erik. Det går att ställa frågor till Erik på vanlig svenska. Erik tolkar frågan och ger ett konkret svar, t ex genom att hämta information från en databas eller genom att peka på relevanta webbsidor. Lösningen har tagits fram av Teleca i samarbete med Artificial Solutions, som ansvarat för användardialogen. Samarbetet har fokus på att leverera lösningar som stödjer större kundtjänstlösningar och utvecklingen av 24-timmarsmyndigheter. - Just nu står alla myndigheter och kommuner inför en stor utmaning där alla medborgare ska få enkel och snabb service när medborgaren så önskar. Det kan vara allt från enklare frågor till komplicerade ärenden, ansökningar eller formulär. Med den här typen av lösningar kan vi automatisera kunddialoger och ge medborgarna rätt hjälp dygnet runt, säger Johan Nyberg, VD för Telecas Enterprise Group. Den interaktiva deklarationshjälpen Erik finns på RSVs deklarationswebb (http://www.rsv.se/deklaration). För ytterligare information, kontakta: · Johan Nyberg, VD, Teleca Enterprise Group, telefon 08-726 75 74 Teleca är ett internationellt konsultföretag som utvecklar och tillämpar avancerad teknik. Företagets affärsidé är att stärka kundernas marknadsposition och korta deras utvecklingstider. Teleca utvecklar och integrerar lösningar för teknik- och programvaruintensiva kunder över hela världen. Kärnvärden är ärlighet, pålitlighet och engagerat arbete. Företaget har mer än 2 400 anställda med verksamhet i 14 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/11/20030411BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/11/20030411BIT00070/wkr0002.pdf