Teleca och Cypak utvecklar världens första elektroniska engångsprodukt för diagnos av diabetes åt SmartSensor telemed Teleca har fått i uppdrag av SmartSensor telemed att utveckla världens första engångsdiagnossystem för diabetes. Lösningen är den första tillämpningen baserad på SmartSensor telemeds koncept för medicinska diagnosinstrument för engångsbruk. Produkten är baserad på Cypaks innovativa mikroelektronik och en biosensor integrerat i en engångsförpackning. SmartSensor telemed har utvecklat ett koncept som möjliggör själv-diagnos av diabetes i ett tidigt skede, då det fortfarande finns möjlighet att förebygga sjukdomsförloppet. Men hjälp av det svenska innovationsföretaget Cypaks teknik för att integrera mikroelektronik i papper har Teleca tagit fram en första fungerande prototyp. Den består av en pappersförpackning med en integrerad blodbiosensor som samlar upp, analyserar, och lagrar bloddata från patienten. På förpackningen finns även ett elektroniskt frågeformulär där patienten kan svara på ett antal frågor. Data och resultaten från formuläret lagras i en säker del av förpackningen som rivs av och skickas in till sjukhus för vidare analys. Resterande del av förpackningen kastas. Teknologin går även att använda för diagnos av många andra sjukdomar. De färdiga produkterna är på grund av sitt låga pris inte bara lämpliga för försäljning i västvärlden utan även på utvecklingsmarknader såsom Indien, Kina och Sydamerika. - För att bli framgångsrika behövde vi en partner som kunde hjälpa oss att utveckla vår teknologi till en färdig produkt på ett kostnadseffektivt sätt. Teleca har lyckats med detta och tillsammans med sin partner, Cypak, har de presenterat en mycket kraftfullt lösning, säger James Jackson, grundare och teknisk chef, SmartSensor telemed. - Vi är glada att få arbeta för SmartSensor telemed eftersom de ligger långt framme inom ett nytt spännande område. Medicinska instrument som tillverkas till låg kostnad i höga volymer är ett expansivt område där vi gör allt fler affärer, och vi ser stor potential för Cypaks innovativa teknik i denna marknad, säger Magnus Björkqvist, VD för Teleca System Design. Initialt kommer 1000 enheter att tillverkas för att prövas i kliniska tester på patienter i England. Teleca och Cypak kommer även att utveckla ett instrument för att mäta kolesterolvärden. För ytterligare information, kontakta: - Matthew Bergmann-Smith, affärsutveckling, Teleca System Design AB, mobil: +44 779969100 - Magnus Björkqvist, VD. Teleca System Design AB, mobil: 0703 79 06 89 - James Jackson, grundare och teknisk chef, SmartSensor telemed ltd., e-post: jj@smartsensortelemed.com - Stina Ehrensvärd, grundare och marknadschef, Cypak AB, e-post: stina@cypak.com Teleca är ett internationellt IT-konsultföretag med fokus på FoU, som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Med djup kunskap om den senaste tekniken och betydande industriellt kunnande hjälper Teleca teknik- och programvaruintensiva kunder världen över att stärka sina marknadspositioner och förkorta sina utvecklingstider. Företaget har mer än 3 000 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se Cypak är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar teknik för att bygga in elektronik i papper. Sedan bolagets startade 1999 har bolaget skapat en rad tillämpningar för transformera enkla objekt till säkra databärare som även samlar in information om dess omgivning samt hur de används. Företaget säljer nyckelkomponenter och integrationstjänster samt erbjuder licensiering av patenterad teknologi. Företaget är privatägt och har sitt kontor i Stockholm. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/10/20041109BIT21910/wkr0001.pdf