Teleca utökar Obigo med skalbar vektorgrafik för mobiltelefoner

Teleca utökar Obigo med skalbar vektorgrafik för mobiltelefoner Teleca och ZOOMON Mobile Solutions har idag skrivit på ett globalt licens- och distributionsavtal avseende ZOOMON:s läsare för skalbar vektorgrafik (SVG). SVG-läsaren gör det möjligt för mobiltelefonen att presentera avancerad grafik för att öka användarupplevelsen. Läsaren kommer att integreras med Obigo, Telecas ledande programvarupaket för mobiltelefoner. Genom avtalet kan Teleca nu snabbt ge mobiltelefontillverkare tillgång till mobil SVG-teknologi. Tekniken gör det möjligt för mobiltelefoner att visa avancerad s k 2D-vektorgrafik. Exempel på tjänster som använder SVG-teknologi är serier, animerad film, samt s k infotainment, kartor, och finansiella tjänster. Lösningen baserar sig helt på öppna standarder utvecklade av Open Mobile Alliance (OMA). Förintegreringen av SVG i Obigo ger bättre användarupplevelse och möjlighet till SVG-animering i såväl multimediameddelanden (MMS) som själva browsern. - Nu när ZOOMONs SVG-läsare finns med i Obigos, kommer Obigo- licenstagare att få tillgång till avancerade grafiska lösningar i sina produkter. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Teleca och dess licenstagare. Tillsammans kan vi skapa innovativa lösningar och öka efterfrågan på Obigo-baserade mobiltelefoner, säger Stefan Elmstedt, VD för ZOOMON. - Vår relation med ZOOMON gör att vår produktportfölj nu blir ännu mer heltäckande, säger Joakim Nydemark, VD för Teleca Mobile Technologies AB. Obigos licenstagare kommer att kunna dra nytta av att mycket snabbt kunna leverera stöd för avancerad grafik och konsumenterna kommer att berikas med en förbättrad användarupplevelse. Obigo med SVG-funktionalitet kommer att visas på ITU Telecom World 2003 Forum i Genève 12-18 oktober. Välkommen till Teleca i den svenska paviljongen, hall 2. För ytterligare information, kontakta: · Joakim Nydemark, VD, Teleca Mobile Technologies AB, joakim.nydemark@tmt.teleca.com, mobil +46 706 35 16 09 · Magnus Zetterberg, Pressansvarig, Zoomon, magnus.zetterberg@zoomon.com, mobil +46 703 05 77 68 Teleca är ett internationellt konsultföretag som utvecklar och tillämpar avancerad teknik. Företagets affärsidé är att stärka kundernas marknadsposition och korta deras utvecklingstider. Teleca utvecklar och integrerar lösningar för teknik- och programvaruintensiva kunder över hela världen. Kärnvärden är ärlighet, pålitlighet och engagerat arbete. Företaget har mer än 2 600 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. www.teleca.se Obigo® är en världsledande programvara för mobiltelefoner och andra mobila enheter. Produktfamiljen baseras på öppna standarder och innehåller applikationer som inkluderar surfning, meddelandehantering, hantering av mediainnehåll och säkerhet. Applikationerna läggs i ett ramverk, Obigo Framework, som är oberoende av operativsystem, hårdvara och bärarteknologi. Arkitekturen möjliggör enkel integration av ytterligare applikationer, som t ex spel. www.obigo.com Obigo® är ett registrerat varumärke ägt av Teleca. Om ZOOMON Mobile Solutions ZOOMON Mobile Solutions levererar mjukvara för mobil skalbar vektorgrafik (SVG) avsedd för nuvarande och framtida mobila enheter och nätverksteknik. Företaget tar också fram verktyg för att författa och leverera mobila meddelanden. I övrigt tillhandahåller ZOOMON tjänster inom underhållning, s.k. infotainment, verktyg för att skräddarsy mobiltelefonen och många andra mobila tjänster baserade på SVG. ZOOMON:s SVG-läsare för mobila enheter har tagits fram speciellt för den del av den mobila marknaden som inriktar sig på storvolymer. Programvaran är en kostnadseffektiv investering, då den kräver minimalt med minne och processorkraft. Vidare går det lätt att integrera den på vilken plattform som helst bland alla operativsystem. ZOOMON har expertis som sträcker sig längs hela den mobila SVG-värdekedjan. Detta faktum, samt att företaget gör åtaganden och fokuserar på att leverera industrins bästa lösningar för mobil SVG, gör att ZOOMON är det självklara valet som leverantör av produkter för mobil SVG. ZOOMON arbetar på en global marknad och har aktivt etablerat samarbetspartners hos nyckelföretag i Europa, Nordamerika och Sydostasien. Huvudkontoret finns i Stockholm. www.zoomon.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00010/wkr0002.pdf