Teleca utökar samarbetet med IPWireless genom att bli ett TDD Design Center

Teleca utökar samarbetet med IPWireless genom att bli ett TDD Design Center Teleca utökar sitt samarbete med IPWireless och blir, tillsammans med sin partner Wireless System Integration (WSI), världens första s.k. TDD Design Center. Teleca blir i och med detta IPWireless utvecklingspartner för nya produkter baserade på UMTS standarden TDD. IPWireless kommer att tillhandahålla teknik som gör det möjligt för Teleca att utveckla och förbättra UMTS TDD produkter för sina kunder. Teleca har samarbetat med IPWireless under utvecklingen av de första generationerna av UMTS TDD system. Genom det nya avtalet förväntar sig Teleca att utvidga sin verksamhet gällande utveckling av produkter, såsom mobiltelefoner, multimediaterminaler och nätverkbaserade musikspelare, baserade på UMTS standarden TDD. UMTS TDD är en global 3GPP standard och ett flertal kommersiella TDD-nät har lanserats i bl.a. Australien, Tyskland, Storbritannien och USA. IPWireless kommer fortsätta att fokusera på att utveckla TDD-tekniken och samarbetar med Teleca för att hjälpa sina kunder att utveckla nya produkter baserade på standarden. Den första produkten som kommer att utvecklas i det nya TDD Design Center är en produkt som integrerar UMTS TDD, 802.11 (trådlöst LAN) och Bluetooth® i en liten batteridriven terminal i fickstorlek som gör det möjligt för användaren att skapa ett eget lokalt, mobilt och trådlöst nätverk med UMTS TDD som bakomliggande mobil nätuppkoppling. - Alla som vill utveckla nya produkter baserade på TDD standarden kommer att gynnas av Telecas nya TDD Design Center. Jag är övertygad om att Telecas ledande produkt- och systemutvecklingsförmåga tillsammans med deras globala närvaro kommer att resultera i en rad nya spännande produkter på marknaden och öka värdet på operatörernas UMTS TDD nät, säger Chris Gilbert, VD på IPWireless. - Efterfrågan på utveckling av mobila bredbandsprodukter baserade på denna spännande teknik ökar hela tiden. Vi ser fram emot att arbeta med IPWireless och deras kunder och tillsammans kommer vi att utveckla UMTS TDD marknaden för att hjälpa operatörerna att leverera de mobila bredbandstjänster som deras kunder efterfrågar, säger Markus Enholm, Vice President på Teleca System Design och chef för Telecas TDD Design Center. För ytterligare information, kontakta: - Markus Enholm, Vice President, Teleca System Design AB, mobil: +46 703 792 212 - Kristie Heins, Ruder Finn för IPWireless, tel: +1 312 329 3985 Teleca är ett internationellt IT-konsultföretag med fokus på FoU, som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Med djup kunskap om den senaste tekniken och betydande industriellt kunnande hjälper Teleca teknik- och programvaruintensiva kunder världen över att stärka sina marknadspositioner och förkorta sina utvecklingstider. Företaget har mer än 3 000 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/10/20041109BIT21930/wkr0001.pdf