Telelogic erhåller större licensorder från brittiska Aerosystems

Telelogic erhåller större licensorder från brittiska Aerosystems - Aerosystems utökar användningen av Telelogic DOORS, Synergy och DocExpress för att förbättra sin CMM kvalitetsprocess i hela utvecklingsorganisationen - MALMÖ - den 1 april 2003 - Telelogic (O-listan/TLOG) har idag tecknat ett avtal med Aerosystems International Ltd, en leverantör av avancerade programvarubaserade system för flyg- och rymdindustrin. Avtalet, som är hänförligt till Q1, sträcker sig över 6 år och uppgår till 5,6 MSEK (600 kEuro) och innebär att kunden utökar sin användning av utvecklingsverktygen Telelogic Synergy för konfigurations- och ändringshantering samt Telelogic DOORS och DocExpress för krav- respektive dokumenthantering. Avtalet möjliggör att Aerosystems kan införa verktygen i hela sin utvecklingsmiljö som en del i arbetet att nå nivå 3 i kvalitetssäkringssystemet CMM (Capability Maturity Model) under 2003. Avtalet omfattar även support och vissa konsulttjänster för att säkra en framgångsrik implementering och användning av verktygen.. Beslutet att utöka användningen av Synergy, DOORS och DocExpress inom Aerosystems baseras på tidigare erfarenheter från enskilda projekt som använt verktygen, liksom Telelogics bevisade framgång inom organisationer som MoD DPA och BAE SYSTEMS i Storbritannien. "Att hantera projektkrav så att de på bästa sätt stödjer våra processer för utveckling av komplex programvara är en utmaning" säger Richard Woodgate, Head of Company Business Process, Aerosystems. "Som etablerade användare av Telelogics produkter och tjänster, gör avtalet det möjligt för oss att på ett kostnadseffektivt sätt rulla ut Telelogics verktyg till hela organisationen. Vi räknar med att verktygen kommer att leda till resultatförbättringar i samtliga våra projekt och dessutom göra det möjligt för oss att stärka den övergripande utvecklingsprocessen. Avtalet är en nyckelkomponent i vårt CMM Process Improvement program för att nå nivå 3 under 2003". Anders Lidbeck, koncernchef och VD för Telelogic, tillägger: "Formell certifiering enligt CMM standarden blir en allt mer affärskritisk faktor för leverantörer till bl.a. flyg- och försvarsindustrin och statliga myndigheter. Vi uppskattar därför att Aerosystems valt Telelogic för att förbättra sina utvecklingsprocesser. Det är just här Telelogic kan bidra genom att leverera automatiserade och integrerade verktyg som säkerställer en effektiv utvecklingsprocess med hög kvalitet. Avtalet inte bara stärker vår relation med Aerosystems utan är även ett ytterligare erkännande av Telelogics starka ställning inom flyg och försvarssektorn." Om Aerosystems International Ltd Aerosystems International är ett ledande företag inom analys, design, utveckling och leverans av komplexa, programvaruintensiva system för rymd-och flygindustrin. Företaget utvecklar även system i teknologins absoluta framkant och intelligent teknologi för olika typer av industriella applikationer. Aerosystems International (AeI) med huvudkontor i Storbritannien och kontor i USA, har över 400 anställda. Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är den ledande globala leverantören av lösningar för utveckling av avancerade system och programvara. Telelogics integrerade programvaruverktyg och tillhörande konsulttjänster hjälper kunderna att automatisera hela sin utvecklingsprocess. Därigenom blir utvecklingen av system och programvara snabbare, mindre personalkrävande, kostnadseffektivare samt mer tillförlitlig. Telelogics produkter bygger på en öppen systemarkitektur och standardiserade språk, vilket gör att produkterna även fungerar tillsammans med tredjepartslösningar. Telelogic är aktivt involverade i att forma framtiden för avancerad system- och programvaruutveckling genom att delta i industriorganisationer som 3GPP, ETSI, INCOSE, ITU-T, MOST, OMG m fl. Med huvudkontor i Malmö har bolaget idag ca 800 anställda runt om i världen. Den globala kundbasen innefattar bl a Alcatel, BAE SYSTEMS, BMW, Boeing, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, General Motors, Lockheed Martin, Motorola, NEC, Nokia, Philips, Siemens och Thales. För mer information besök www.telelogic.com Kontaktpersoner: Catharina Sundelin Fredrik Sjöholm VP Corporate Communications Director Investor Relations Tfn : 040-17 47 30 Tfn 040-650 65 22 E-mail: E-mail: catharina.sundelin@telelogic.com fredrik.sjoholm@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT01320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT01320/wkr0002.pdf