Telelogic tecknar flerårigt licensavtal med brittiska GCHQ värt 10,1 MSEK

Telelogic tecknar flerårigt licensavtal med brittiska GCHQ värt 10,1 MSEK GCHQ investerar i Telelogic DOORS® för kravhantering och DocExpress® för dokumentgenerering MALMÖ - 4 mars 2003 - Telelogic (O-listan/TLOG) har idag tecknat ett licensavtal med GCHQ (Government Communications Headquarters), den brittiska regeringens underrättelse- och säkerhetstjänst. GCHQ är en myndighet som rapporterar till det brittiska utrikesdepartementet och som samarbetar med Storbritanninens säkerhetstjänster samt ger service till en rad andra departement. Under de senaste två åren har de påbörjat ett storskaligt förbättringsprojekt med målet att formulera en standardiserad kravhanteringsprocess till stöd för kärnverksamheten. Avtalet som är värt 10,1 MSEK (1,1 MEUR) över en sexårsperiod ger 600 system- och programvaruingenjörer tillgång till Telelogic DOORS och DocExpress för krav- och dokumenthantering. GCHQs grupp för processförbättringar leder projekt centrerade kring CMM (Capability & Maturity Model - en modell för kvalitetsförbättringar) för att förbättra ledningsprocesserna och system & programvaruutvecklingen inom organisationen. Gruppen tog beslutet att standardisera på en kravhanteringsprodukt och arbetade tillsammans med Telelogic under 14 månader för att sätta samman ett komplett paket av produkter, utbildning och konsulttjänster. Valet av Telelogic DOORS och DocExpress gjordes efter en rad interna utvärderingar uppbackade av Telelogics bevisade framgång inom andra stora organisationer som t.ex. Storbritanniens försvarsdepartement och BAE Systems, liksom Telelogics marknadsledande position inom området för kravhantering. "Vi var mycket imponerade av Telelogics kunskap inom området och deras konsulter som var kapabla att implementera en kompex lösning i en krävande utvecklingsmiljö. Telelogic kunde även erbjuda ett flexibelt och anpassat avtal för att adressera våra unika behov. Vårt management team övertygades av Telelogics tidigare framgångar när det gäller implementation av lösningar för stora organisationer," säger en talesperson för GCHQ. Det sexåriga avtalet täcker licenser, support, uppgraderingar, utbildning och konsultjänster i ett avtal. Talespersonen för GCHQ fortsätter: "Avtalet gör det möjligt att effektivt rulla ut en kraftfull kravhanterings- och dokumentationslösning till alla våra system- och mjukvaruutvecklare såväl som till nyckelpersoner inom ledningen för alla våra nuvarande program." "Telelogic är stolta över att hjälpa en brittisk myndighet som GCHQ att kontinuerligt förbättra sina affärsprocesser och vi ser fram emot ett ännu närmare samarbete i framtiden," säger Anders Lidbeck, VD och Koncernchef för Telelogic. "Vår kunskap inom kravhantering för system- och programvaruutveckling har varit till verklig nytta för GCHQ som tidigt insåg att våra konsulttjänser och tidigare erfarenhet av liknande, komplexa projekt är av stort värde," fortsätter Lidbeck. "Detta betydande avtal stärker inte bara vår långsikta relation med GCHQ utan banar även väg för Telelogics medverkan i pågående projekt för att förbättra kundens affärsprocesser." Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är den ledande globala leverantören av lösningar för utveckling av avancerade system och programvara. Telelogics integrerade programvaruverktyg och tillhörande konsulttjänster hjälper kunderna att automatisera hela sin utvecklingsprocess. Därigenom blir utvecklingen av system och programvara snabbare, mindre personalkrävande, kostnadseffektivare samt mer tillförlitlig. Telelogics produkter bygger på en öppen systemarkitektur och standardiserade språk, vilket gör att produkterna även fungerar tillsammans med tredjepartslösningar. Telelogic är aktivt involverade i att forma framtiden för avancerad system- och programvaruutveckling genom att delta i industriorganisationer som 3GPP, ETSI, INCOSE, ITU-T, MOST, OMG m fl. Med huvudkontor i Malmö har bolaget idag ca 800 anställda runt om i världen. Den globala kundbasen innefattar bl a Alcatel, BAE SYSTEMS, BMW, Boeing, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, General Motors, Lockheed Martin, Motorola, NEC, Nokia, Philips, Siemens och Thales. För mer information besök www.telelogic.com Kontaktpersoner: Catharina Sundelin VP Corporate Communications Tfn : 040-17 47 30 E-mail: catharina.sundelin@telelogic.com Fredrik Sjöholm Director Investor Relations Tfn 040-650 65 22 E-mail: fredrik.sjoholm@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00930/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00930/wkr0002.pdf