Telelogic tecknar partneravtal med SAIC

Telelogic tecknar partneravtal med SAIC MALMÖ - 18 mars 2003 - Telelogic (O-listan/TLOG) har tecknat ett avtal med Science Applications International Corporation (SAIC) med avsikt att gemensamt nå ut till nya kunder och skapa nya affärer. Avtalet omfattar Telelogic DOORS och Telelogics övriga verktyg som stödjer hela livscykeln för utveckling av avancerade system och proogramvara. SAIC är en ledande leverantör av tjänster inom ett antal spjutsspetsteknologier för en bred kundgrupp inom både den privata och den offentliga sektorn. SAIC är redan idag en aktiv användare av Telelogics utvecklingsverktyg och stödjer dessutom ett antal av sina kunder med deras användning av Telelogics verktyg. Genom det nya partneravtalet kan SAIC förstärka den nuvarande användningen av Telelogis produkter inom sin organisation samtidigt som man kommer att utforska fler affärsmöjligheter med nya kunder på global basis. "Telelogic har nått en teknologiledande position genom att erbjuda marknadens mest innovativa och effektiva verktyg och tjänster," sade Anders Lidbeck, Koncernchef och VD för Telelogic. "För att kunna erbjuda ytterligare ökad effektivitet vid utvecklingen av avancerade system och programvara letar vi ständigt efter unika och värdeskapande partnerskap som ger oss möjlighet att utöka vår marknad och nå nya kunder. Detta uppnår vi med detta partnerskap med SAIC och vi är mycket positiva till att ha ingått ett avtal med en internationell konsultorganisation av denna storlek och kaliber." Genom avtalet kan SAIC identifiera och rekommendera Telelogics produkter till de av sina kunder som kan dra nytta av Telelogics teknologi i sin produktutveckling. "Detta partnerskap formaliserar en redan framgångsrik relation eftersom Telelogic och SAIC har arbetat tillsammans under ett antal år med projekt inom statliga myndigheter," sade Roger Menzel, chief engineer för SAICs Technology Applications Group. "Antalet av våra kunder som använder Telelogics produkter har ökat och detta nya avtal möjliggör för oss att fortsätta erbjuda dem värdeskapande tjänster." "SAICs informationssystem och teknologilösningar hjälper företag öka hastigheten och förbättra servicegraden i leveransen av de produkter man utvecklar och samtidigt förbättra informationsflödet för beslutsfattare genom att integrera ett antal teknologier som levereras av företag över hela världen," sade Scott Raskin, president Telelogic Americas och Asien/Pacific." Med det nya avtalet kan SAIC positionera Telelogics produkter till kunder inom olika vertikala marknadssegment. Huvuddelen av det nuvarande samarbetet mellan SAIC och Telelogic har varit inom statliga myndigheter, men framtida fokus kan utvidgas till andra områden med behov av Telelogics verktyg. Det nya avtalet förväntas ge affärsmöjligheter inom marknader som bl.a. biomedicin, energi och medicinteknologi. Om SAIC SAIC är det största medarbetarägda forsknings- och utvecklingsföretaget i USA och man levererar tjänster inom informationsteknologi, systemintegration och eSolutions till den privata och offentliga sektorn. SAICs ingenjörer arbetar med komplexa tekniska lösningar inom områden som energi, miljö, försvar, rymd, telekommunikation, medicinteknologi, transport och logistik. Med en årlig omsättning uppgående till 6,1 miljarder dollar har SAIC och dess dotterbolag, inklusive Telcordia Technologies, mer än 41 000 anställda vid mer än 150 kontor över hela världen. För mer information om SAIC, se www.saic.com Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är den ledande globala leverantören av lösningar för utveckling av avancerade system och programvara. Telelogics integrerade programvaruverktyg och tillhörande konsulttjänster hjälper kunderna att automatisera hela sin utvecklingsprocess. Därigenom blir utvecklingen av system och programvara snabbare, mindre personalkrävande, kostnadseffektivare samt mer tillförlitlig. Telelogics produkter bygger på en öppen systemarkitektur och standardiserade språk, vilket gör att produkterna även fungerar tillsammans med tredjepartslösningar. Telelogic är aktivt involverade i att forma framtiden för avancerad system- och programvaruutveckling genom att delta i industriorganisationer som 3GPP, ETSI, INCOSE, ITU-T, MOST, OMG m fl. Med huvudkontor i Malmö har bolaget idag ca 800 anställda runt om i världen. Den globala kundbasen innefattar bl a Alcatel, BAE SYSTEMS, BMW, Boeing, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, General Motors, Lockheed Martin, Motorola, NEC, Nokia, Philips, Siemens och Thales. För mer information besök www.telelogic.com Kontaktpersoner: Catharina Sundelin Fredrik Sjöholm VP Corporate Communications Director Investor Relations Tfn : 040-17 47 30 Tfn 040-650 65 22 E-mail: E-mail: catharina.sundelin@telelogic.com fredrik.sjoholm@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00700/wkr0002.pdf