Telelogic tecknar ramavtal med Saab-koncernen

Telelogic tecknar ramavtal med Saab-koncernen MALMÖ, 26 november, 2001 -Telelogic AB (O-Listan/TLOG) har tecknat ett ramavtal med Saab-koncernen. Avtalet som är globalt och omfattar alla Saab-gruppens dotterbolag reglerar generella villkor för Saab-koncernens framtida inköp av Telelogic's verktyg. Den ömsesidiga avsikten är att därmed öka medvetenheten och användningen av Telelogics verktyg och tjänster inom Saab-koncernens dotterbolag. Ramavtalet tecknas för ett år med möjlighet till förlängning och omfattar Telelogics totala utbud av verktyg och tjänster för effektivisering av kundens mjukvaruutveckling. "Detta är ytterligare ett bevis på det ökade intresse vi noterat från flyg- och försvarsindustrin den senaste tiden. I takt med att kundernas projekt blir alltmer komplexa och omfattande med fler partners involverade i varje projekt, ställs högre krav på en effektiv utvecklingsmiljö av mjukvara och system. Inom flyg- och försvarsindustrin ser vi detta inte minst i behovet av avancerad kravhantering där det marknadsledande verktyget Telelogic DOORS sedan tidigare har en mycket stark ställning i bl a USA och Storbritannien," säger Anders Lidbeck, Koncernchef och VD för Telelogic. "Med detta ramavtal tar vi det första stora steget in på Saab-koncernen. Avtalet omfattar inga fastställda volymer men vi har redan identifierat ett antal mycket intressanta och konkreta projekt där våra verktyg kan ge ett avsevärt mervärde i form av en effektivare utvecklingsmiljö. Mot bakgrund av den ledande roll Saab spelar i Nordens och Europas flyg- och försvarsindustri hoppas vi att detta ramavtal skall förstärka vår närvaro ytterligare inom detta segment framöver," säger Bo Emanuelsson, President Market Division Nordic för Telelogic. Om Telelogics erbjudande Telelogic's lösningar för utveckling av avancerad mjukvara är speciellt anpassade för utveckling av stora, avancerade och komplexa system där utvecklingen sker med geografiskt spridda utvecklingsteam. Produktutbudet är indelat i tre huvudområden: Telelogic DOORS- omfattar lösningar för att sammanställa, strukturera, hantera och följa upp kravspecifikationer och standarder. Telelogic Tau - ger kunden grafiska lösningar för analys, design, implementering och test vilket säkerställer en kostnadseffektiv och snabb utvecklingsprocess. Telelogic Synergy - erbjuder avancerat stöd för hantering av förändringar, olika versioner av källkod och andra dokument tillhörande den utvecklade mjukvaran. För mer information se www.telelogic.com eller kontakta personerna nedan: Anders Lidbeck, VD och Catharina Sundelin, Information Koncernchef & Investor Relations Chef Tel: +46 40 17 47 00 Tel: +46 40 17 47 30 Fax: +46 40 17 47 47 Fax: +46 40 17 47 47 E-mail: E-mail: anders.lidbeck@telelogic.com catharina.sundelin@telelogic.com Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är ledande på lösningar för avancerad mjukvaruutveckling. Genom att erbjuda högkvalitativa utvecklingsverktyg och relaterade tjänster för hela utvecklingsprocessen blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar de ledande leverantörerna som Airbus, Alcatel, BMW, Boeing, BT, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, Lockheed Martin, Lucent Technologies, Motorola, NEC, Nokia, Philips och Siemens. Telelogics globala organisation inkluderar kontor i Asien, Australien, Europa och Nordamerika. För mer information om Telelogic, besök www.telelogic.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00540/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/26/20011126BIT00540/bit0001.pdf