Telelogics får första stora komponentordern

Telelogics får första stora komponentordern NEC beställer komponent för 3G MALMÖ, 11 maj, 2000 - Telelogic har fått den första ordern relaterad till det nystartade affärsområdet för komponenter. Telelogic ska leverera en protokollstack för IMT-2000 till NEC i Japan. IMT-2000 är den japanska tillämpningen av tredje generationens mobiltelefoni (3G). "Vi ser detta som en kvittens på att vår fokuserade komponentsatsning är framgångsrik", säger Anders Lidbeck, VD och koncernchef för Telelogic. "NEC är en av de stora spelarna inom 3G och det är fantastiskt att Telelogic får förtroendet att ta fram protokollstackar till NECs 3G terminaler. 3G är den kommande världsstandarden för mobil kommunikation där Japan är först med att leverera system till marknaden. Lidbeck fortsätter: "Det är med stor tillfredsställelse vi deltar i ett av de första 3G projekten i världen. Telelogic är en av de stora aktörerna inom 3G på global basis och denna, för oss hittills största 3G ordern, är bara början." Telelogic är världsledande på utvecklingsverktyg till leverantörer av 3G- relaterad kommunikationsutrustning. Under första kvartalet startades ett nytt affärsområde med inriktning på komponenter för 3G och Bluetooth. Affärsområdet är fortfarande under uppbyggnad, men beräknas omsätta 50 Mkr inom de närmaste 12 månaderna. Ordersumman avslöjas inte eftersom liknande förhandlingar pågår med ett flertal andra kunder. Om Telelogic (O-listan) Telelogic, som i dag finns i tio länder med egna bolag och ytterligare 20 länder genom distributörer, är marknadsledande på utvecklingsmiljöer för teknisk programvara, framförallt realtidsapplikationer. Genom att erbjuda högkvalitativa grafiska utvecklingsverktyg och relaterade tjänster blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar flertalet av de ledande leverantörerna som Alcatel, Cisco, Ericsson, Fujitsu, Hewlett-Packard, Lucent, Motorola, NEC, Nokia, Nortel Networks och Siemens och ett antal universitet och institutioner världen över. Trenden inom mjukvarumarknaden går mot visuella programmeringsmetoder, där Telelogic leder framtagningen av nästa generations utvecklingsverktyg. En riktad nyemission genomfördes i januari i år, vilket gett bolaget kapital för fortsatt expansion. Telelogic är nu väl rustat att snabbt leverera kompletta lösningar för de komplexa utmaningar som kommunikationsindustrin står inför. För mer information om Telelogic, besök www.telelogic.com. Kontaktpersoner: Anders Lidbeck Catharina Sundelin VD & Koncernchef Information & Investor Relations Telelogic AB Telelogic AB Tfn: 040-17 47 00 Tfn: 040-17 47 30 Fax: 040-17 47 47 Mobil: 0705-17 47 30 E-mail: Fax: 040-17 47 47 anders.lidbeck@telelo gic.com E-mail: catharina.sundelin@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000512BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000512BIT00370/bit0002.pdf