Telelogics nya 3G-tillägg ger unikt stöd för tredje generationens mobiltelefoni

Telelogics nya 3G-tillägg ger unikt stöd för tredje generationens mobiltelefoni MALMÖ, 9 maj, 2000 - Telelogics nya 3G-tillägg är nu tillgänglig för leverans. Det speciella 3G-tillägget används tillsammans med produktsviten Telelogic Tau 4.0 och ger full stöd till alla UMTS standarder. Den kommer att spela en central roll i den framtida utvecklingen av högkvalitativ, trådlös kommunikation. UMTS, eller "Universal Mobile Telephony System, är en specifikation inom tredje generationens mobiltelefoni (3G) som används inom allt från mobiltelefoner till basstationer och växlar. Telelogic är världsledande på utvecklingsverktyg till leverantörer av UMTS-relaterad kommunikationsutrustning. Telelogics produkter använder samma standardspråk som UMTS specifikationen är skriven i. Telelogic Taus kodgenerator kan generera 100% av koden i programvaran. Den har använts i många GSM projekt, vilket garanterar att den även är lämplig för 3G. Med 3G-tillägget till Telelogic Tau kan stora delar av UMTS standarden, skriven i programmeringsspråket SDL, importeras rakt in i Telelogic Tau och sedan kan dess beteende simuleras. Denna processen ger en ökad förståelse för det dynamiska beteendet hos standarden, vilket är långt mer komplicerad än den GSM standard som dagens mobiltelefoner är baserad på. "Vi tror att vi skapat det bästa stödet på marknaden och ser det som en solid investering som kommer att betala sig redan det första året", säger Ingemar Ljungdahl, teknisk direktör på Telelogic. "När tillverkarna slåss om att komma först till marknaden med nya UMTS produkter kan några månader i tidsvinst vara avgörande för projektens framgång." Telelogics VD och koncernchef, Anders Lidbeck, tillägger, "den överväldigande respons vi fått från de stora aktörerna inom 3G samt de kontrakt vi hittills har vunnit, visar att vi är på rätt väg." Om Telelogic (O-listan) Telelogic, som i dag finns i tio länder med egna bolag och ytterligare 20 länder genom distributörer, är marknadsledande på utvecklingsmiljöer för teknisk programvara, framförallt realtidsapplikationer. Genom att erbjuda högkvalitativa grafiska utvecklingsverktyg och relaterade tjänster blir utvecklingen av mjukvara snabbare, mindre personalkrävande och mer tillförlitlig. Bolaget har en global kundbas som innefattar flertalet av de ledande leverantörerna som Alcatel, Cisco, Ericsson, Fujitsu, Hewlett-Packard, Lucent, Motorola, NEC, Nokia, Nortel Networks och Siemens och ett antal universitet och institutioner världen över. Trenden inom mjukvarumarknaden går mot visuella programmeringsmetoder, där Telelogic leder framtagningen av nästa generations utvecklingsverktyg. En riktad nyemission genomfördes i januari i år, vilket gett bolaget kapital för fortsatt expansion. Telelogic är nu väl rustat att snabbt leverera kompletta lösningar för de komplexa utmaningar som kommunikationsindustrin står inför. För mer information om Telelogic, besök www.telelogic.com. För omedelbar publicering Kontaktpersoner: Anders Lidbeck Catharina Sundelin VD & Koncernchef Information & Investor Relations Telelogic AB Telelogic AB Tfn: 040-17 47 00 Tfn: 040-17 47 30 Fax: 040-17 47 47 Mobil: 0705-17 47 30 E-mail: anders.lidbeck@telelogic.com Fax: 040-17 47 47 E-mail: catharina.sundelin@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT01190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT01190/bit0002.pdf