Telenor och Swedbank lanserar BankID i mobil

Som ett led i ambitionen att ligga i framkant när det gäller mobila tjänster lanserar imorgon Telenor, Swedbank och Telia en e-legitimation i mobil. Den blir då den första i sitt slag på den svenska marknaden.

Tillsammans med mobiloperatörerna, för närvarande Telenor och Telia, kan BankID-bankerna, där Swedbank är först ut, erbjuda kunder tjänsten BankID i mobil. Tjänsten gör det möjligt att legitimera sig och godkänna handlingar på internet med sin mobiltelefon. Det går dessutom att logga in på internetbanken, vilket gör att mobiltelefonen även kan ersätta och komplettera säkerhetsdosan. Tjänsten förutsätter att kunden har en tilläggstjänst hos sin operatör, Mobil ID-hantering. – Mobilen blir en allt viktigare del av vår vardag och med BankID möjliggör vi tillgång till fler viktiga tjänster på ett enkelt och säkert sätt. Det här är ett viktigt och naturligt steg i utvecklingen mot mer avancerad användning av mobilen och vi är glada att vara tidigt ute med att kunna erbjuda våra kunder de här möjligheterna, säger Mats Lundquist, Affärsområdeschef Telenor Företag. – Trenden överlag är tydlig. Sedan Swedbank i december, som första nordiska bank, lanserade en iPhone-applikation har över 84 000 nedladdningar av applikationen gjorts och antalet inloggningar i Mobilbanken har ökat med 432%. Det finns med andra ord en stor efterfrågan på mobila tjänster bland våra kunder och därför lanserar vi BankID i mobil nu, säger Anders Pettersson, chef för Internet- och Mobilbanken Privat på Swedbank. Mer information på följande webbplatser: Telenor: www.telenor.se/mobilid Swedbank: www.swedbank.se/bankidimobil Finansiell ID-Teknik: www.bankid.com