Nya taxor fjärrvärme

Telge Nät meddelar att fjärrvärmepriset kommer att höjas med fyra procent för villakunder, företagskunder och bostadsrättsföreningar från och med den 1 januari 2025.

För en normalstor villa med ett uppvärmningsbehov på cirka 20 000 kWh per år innebär den nya taxan en prisökning på cirka 825 kronor per år.

— I år höjs priset på den svenska fjärrvärmemarknaden med i snitt 15 procent. Hushåll och företag har sett kostnaden för uppvärmning stiga kraftigt de senaste åren. Vi jobbar hårt för att hålla emot prisstegringen, och i år tillhör vi gruppen fjärrvärmeleverantörer som går fram med en återhållsam höjning, säger Anders Björklin, Marknads- och försäljningschef på Telge Nät.

Det historiskt höga priset och tillgång på bränsle, den svaga kronan och högre kostnader för frakt är orsaken till att Telge Nät höjer taxan på fjärrvärme.

— Priset på fjärrvärme följer prisbilden för bränsle. Förra året gick priserna på till exempel biobränsle upp med 60 till 100 procent. Prisstegringen har mattats av under 2024 och vi kan ana en stabilisering av pris och tillgång, om än på en historisk hög nivå, avslutar Anders Björklin.

Beslutet om den nya taxan fattades av Telge Näts bolagsstyrelse den 19 september 2024 med förbehållet att Telge AB:s styrelse godkänner beslutet senare i höst.

Presstjänst
press@telge.se

Om Telge Nät
Telge Nät levererar el, energitjänster, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät och vatten till cirka 90 000 boende, företag och verksamheter i Södertälje och Nykvarns kommuner.