Vd med uppdrag att halvera arbetslösheten

Harry McNeil har utsetts till vd för Telge Tillväxt. Hans uppdrag är att halvera arbetslösheten i Södertälje och samtidigt utveckla det nystartade företaget till en affärsmässig och lönsam verksamhet. Harry McNeil kommer närmast från hållbarhets- och kommunikationsbyrån The Good Guys, som han även varit med och grundat.

– Harry McNeil har de erfarenheter och det engagemang som krävs av en person som ska utveckla affärsmässiga lösningar på ett angeläget samhällsproblem som ungdomsarbetslöshet, säger Kjell Hasslert, koncernchef Telge AB.

Harry McNeil är en social entreprenör som under sin skiftande karriär i Sverige och utomlands intresserat sig lika mycket för affärsutveckling som hållbarhetsfrågor.

– Det ska bli fantastiskt roligt att bli vd för Telge Tillväxt. Jag länge arbetat med ungdomar och de senaste åren har allt mitt arbete haft en koppling till samhällsfrågor och näringslivets roll, säger Harry McNeil som till sina akademiska meriter kan räkna såväl en magistergrad från Stockholms universitet som en examen som Kaospilot i Århus.

Telge Tillväxt startar sin verksamhet vid årsskiftet. Företagets affärsidé handlar om att anställa ungdomar och erbjuda dem praktik och arbete hos arbetsgivare i regionen. Ungdomarna som anställs får avtalsenliga löner och möjlighet att kombinera utbildning, arbete och praktik under en ettårig anställningstid. Bolaget är ett resultat av ett kreativt samarbete mellan Södertälje och näringslivet där målet är att halvera Södertäljes ungdomsarbetslöshet på tre år.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Kjell Hasslert, koncernchef Telge AB Tfn: 0708- 51 57 00 E-post: kjell.hasslert@telge.se

Harry McNeil, VD Telge Tillväxt Tel: 0733-31 22 11 E-post: harry@mcneil.se