Telge Energi i topp i ny TNS Sifo undersökning

Pressmeddelande 2010-04-21

Telge Energi i topp i ny TNS Sifo undersökning Bäst anseende i elbranschen

Igår kom TNS Sifos nya Anseendeindex. Telge Energi hamnar på första plats bland elbolagen och totalt på andra plats. I Anseendeindexet har allmänhetens röst kombinerats med en medieanalys. Statliga Vattenfall hamnade sist.

Syftet med TNS SIFO Anseendeindex är att öka kunskapen om vilka drivkrafter som ger gott anseende i Sverige. Energibranschen får lägst värden av de fem branscher som ingår i undersökningen. Enligt TNS SIFO är bolagens hantering av miljöfrågorna en viktig orsak.

Telge Energi bestämde sig 2008 för att sluta sälja omärkt el som alltid innehåller kolkraft. All el som bolaget säljer tillverkas i vind och vattenkraftverk.

– Jag tror vårt tydliga ställningstagande för ren el är en viktig orsak till att vi ligger i topp. säger Johan Öhnell, vd Telge Energi. Men det är också bekymrande att statliga Vattenfall ligger sist, det drar ned energibranschen.

Förra veckan kom regeringen med nya ägardirektiv till Vattenfall. Tyvärr innebär de inget ökat fokus på att avveckla kolkraften och satsa på ren el.

– Jag hade hoppats på att det skulle bli en tydlig kursförändring bort från den smutsiga elen, fortsätter Johan Öhnell.

Enligt TNS Sifo är de tre viktigaste drivkrafterna bakom ett gott anseende i Sverige; Att göra rätt, hålla vad man lovar och värna om företagets mediebild.

– Det stämmer väl överens med Telge Energis arbetssätt som innebär att det vi gör och det vi kommunicerar alltid hänga ihop. Både internt och externt säger Johan Öhnell.

Nedan följer hela listan som toppas av Handelsbanken och där Telge Energi delar andraplatsen med ICA. Mer info om undersökningen http://www.tns- sifo.se/media/280382/prm_100420%20anseendeindex.pdf

Hela listan: Handelbanken 82 ICA 71 Telge Energi 71 H&M 63 GodEl 60 OKQ8 58 Statoil 58 Coop 52 If 50 TeliaSonera 50 Preem 49 Nordea 48 Skandiabanken 41 SEB 40 Shell 36 Swedbank 35 E.ON 29 Telenor 29 Vattenfall 25

För mer information kontakta: Johan Öhnell, vd Telge Energi 0708 51 58 50

OM TNS SIFOs Anseendeindex Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka drivkrafter som ger gott anseende i Sverige, TNS SIFO har gjort studien på eget initiativ för att hjälpa våra kunder till bättre förutsättningar att kommunicera rätt. Respendenterna har bara kommenterat de företag man känner väl till. TNS SIFO har använt en TRI*M, en metod använd i runt 500 000 intressentstudier i Sverige och hela världen.