com hem kommenterar spekulationerna kring kommande proposition

com hem kommenterar spekulationerna kring kommande proposition I syfte att klargöra fakta och samtidigt lugna våra cirka 3 miljoner svenska tv-kunder, vill com hem kommentera spekulationerna som förekommit i media kring den kommande digital-tv- propositionen. * com hem släcker inga analoga sändningar com hems kabel-tv-kunder kommer att kunna se på tv idag och i framtiden, oavsett vilket datum för analog nedsläckning i marknätet som föreslås. com hem kan liknas vid en stor digital-box där vi konverterar digitala signaler centralt, och skickar innehållet analogt via kabel-tv nätet till kundernas tv-apparater. Alltså behöver våra kabel-tv kunder inte skaffa några boxar för att få tillgång till det analoga tv-utbud de har idag. * Digital-tv på kundernas villkor Digital-tv hos com hem är ett stort utbud med hög valfrihet. Många av våra kunder har redan skaffat digital-tv och kan då välja mellan över 50 tv-kanaler. * Ingen konkurrens från sak. "digital fri-tv" 1,4 miljoner com hem-anslutna hushåll har redan idag tillgång till 10 kanaler utan att behöva en digital-box. Kanalerna består i dagsläget av SVT 1, SVT 2, TV 4, TV 3, Kanal 5, Eurosport, MTV, ZTV, Discovery Mix, samt en lokal kanal. I syfte att förtydliga com hems position i den rådande debatten kring begreppet "digital fri-tv", kommenterar Per Nilsson, vd på com hem: * com hem ifrågasätter statens digitala fri-tv-upplägg - Vi ställer oss frågande till statens förslag med ett fri-tv-upplägg där ett flertal kanaler ingår. Digital fri-tv bör enbart innehålla public service-kanaler. Utöver dessa kanaler bör det vara marknadens uppgift att erbjuda de kanaler som tv-tittarna aktivt kan välja. * Osannolikt att "digital fri-tv" ska innehålla kommersiella kanaler - Precis som tidigare förslag med folkboxar är det här en ekvation som inte går ihop. Aktuella kanaler skulle i så fall behöva betala mångmiljonbelopp i nya distributionskostnader till Teracom såväl som till kabel och sattelitdistributörerna. Det skulle innebära belopp som omöjligt går att finansiera via reklamintäkter, då reklamkakan i Sverige är för liten. * Farligt att förlita sig på en jämförelse med Storbritannien - Skillnaderna mellan Sverige och Storbritannien är många. Befolkning och därmed antal potentiella tittare utgör en avgörande skillnad. En digital-box kostar dessutom runt £99, vilket är cirka 1 500 SEK och inte de 500 som spekulerats kring. För ytterligare information, vänligen kontakta: Per Nilsson, vd, tel: 08-553 630 20, eller Janna Olenius, informationsansvarig, tel: 08-553 633 31 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00310/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com