"Mat-Tina" populärare än Kungen när svensken ska önska God Jul

"Mat-Tina" populärare än Kungen när svensken ska önska God Jul Svenskarna ringer helst och önskar God Jul till sina föräldrar. Men om de fick ringa en kändis skulle Tina Nordström och Carolina Klüft få flest julhälsningar. Kungen får nöja sig med en tredje plats. Det visar en ny Telia-undersökning. En av tre svenskar uppger att de helst ringer till sina föräldrar under julhelgen. Många julsamtal går också till goda vänner (27 procent). - Den fasta telefonen är väldigt viktig när det gäller att hålla kontakten med nära och kära. Speciellt i samband med högtider som jul och nyår, säger Indra Åsander, chef för segment Privat, TeliaSonera Sverige. Undersökningen visar även att en majoritet av de tillfrågade föredrar att få julhälsningar i form av traditionella julkort, men 28 procent uppger att de tycker att det är roligast att få julhälsningen via hemtelefonen. Tina går hem hos både män och kvinnor Både män och kvinnor vill helst ringa till Tina Nordström och önska God Jul. Lasse Berghagen lär dock få fler julhälsningar från kvinnor än män, eftersom 9 procent av kvinnorna, men bara 3 procent av männen, säger sig vilja ringa honom. En annan skillnad mellan kvinnor och män är att kvinnor i större utsträckning ringer till goda vänner under julhelgen. 29 procent av kvinnorna uppger att de helst ringer en god vän. Motsvarande siffra för männen är 23 procent. Kändisarna som svenskarna helst vill ringa och önska God Jul* Kvinnor, riket Män, riket Totalt, riket Tina Nordström 21 procent 29 procent 25 procent Carolina Klüft 20 17 19 Kungen 16 18 17 Lasse Berghagen 9 3 6 Lill-Babs 6 3 5 Bert Karlsson 5 8 6 Göran Persson 5 6 5 Zlatan 5 3 4 * Observera ordningen på personerna. Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Cint under december 2003. Antalet respondenter var 1 024. Ytterligare information till journalister lämnas av: Hans G Larsson, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/23/20031223BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/23/20031223BIT00120/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com