Nu kan Telias kunder se på nyheter i mobilen

Nu kan Telias kunder se på nyheter i mobilen Från och med idag kan alla Telias mobilkunder som använder Telia Go se på nyheter i mobiltelefonen. Nyheterna presenteras av Tidningarnas Telegrambyrå (TT) och kan laddas ner som videoklipp till mobilen. Samtidigt med denna lansering sänker också Telia GPRS-priserna till privatkunder med närmare 70 procent. I Telia Go finns sedan tidigare nyheter från bland annat Aftonbladet och Dagens Nyheter, men den stora nyheten nu är att man inte bara kan få textbaserade nyheter utan se filmade nyhetsinslag vilket gör användarupplevelsen mycket större. Det är webb-tv-redaktionen på TT som gör inrikesnyheter i videoformat för webbplatser, mobiloperatörer mm och vars material som används. - Rörlig bild i mobiltelefonen är ingenting som kommer med 3G utan den här typen av 3G-liknande tjänster kan erbjudas redan idag. Att inte bara kunna läsa nyheter i telefonen utan även se riktiga nyhetsinslag ger användaren en helt ny upplevelse, säger Indra Åsander, chef segment Privat på TeliaSonera Sverige. I samband med att Telia presenterar den nya tjänsten passar man även på att kraftigt sänka GPRS-priserna när det gäller prisplanen GPRS Rörlig. Från och med idag sänks GPRS-priset från 12,5 öre per kbyte till 4 öre per kbyte - en sänkning med 68 procent. Orsaken till prissänkningen är att den nya videotjänsten kommer att innebära ett nytt användarmönster och att man vill göra det möjligt för fler kunder att använda tjänsten. I Telia Go har Telia samlat de bästa mobila tjänsterna. En användarvänlig meny och förinställda mobiltelefoner ska göra det ännu enklare för alla att komma igång och använda tjänsterna. Idag erbjuds ett flertal tjänster i Telia Go. Med Telia Go kan man bland annat hitta vägen till närmaste restaurang, söka lediga bostäder, lokalisera sina vänner, spela spel, ta bilder och skicka dem vidare eller läsa nyheter och e-post - direkt i mobiltelefonen. När man använder Telia Go betalar man bara för de tjänster och den mängd data man skickar eller tar emot. Det innebär att man hela tiden kan vara uppkopplad och snabbt komma åt de tjänster man vill använda. Telia Go fungerar idag med mobiltelefonerna Nokia 3650, Sony Ericsson P800 och Sony Ericsson T610. Den som redan har någon av dessa telefoner med Telia-abonnemang, eller Telia Refill, kan enkelt och utan kostnad uppgradera till Telia Go. Allt som krävs är att skicka ett SMS med texten "teliago" till 4466 och följer instruktionerna i de SMS som automatiskt skickas tillbaka. Ytterligare information till journalister lämnas av: Håkan Ström, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00350/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com