Skanova-bredband i Västmanland till sommaren

Skanova-bredband i Västmanland till sommaren I sommar får majoriteten av alla västmanlänningar tillgång till bredband. Västmanlands kommunförbund och tio av länets kommuner har tecknat avtal med Skanova om ytterligare utbyggnad av bredbandsnätet i länet. Nätet blir tillgängligt för cirka 98 procent av invånarna i kommunerna och ska vara utbyggt och klart senast i juli 2004. Kommunerna Arboga, Fagersta, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Norberg, Sala, Skinnskatteberg och Surahammar kommer enligt avtalet att kopplas samman genom ett fiberoptiskt nät med mycket hög överföringskapacitet. Sedan tidigare har även Heby tecknat avtal om leverans av Skanova-nät, och kommer, liksom Västerås kommun, att ingå i det kommunsammanbindande nätet. I de flesta samhällen och byar i kommunerna uppgraderas telestationerna till så kallad ADSL-kapacitet som utnyttjar det befintliga telenätet och ger mycket hög täckningsgrad. Total uppgraderas samtliga 95 telestationer i Västmanland. Efter slutförd utbyggnad kommer hushåll och företag fritt att kunna välja bland de tio operatörerna som använder sig av Skanovas nät. Boende inom 5,5 kilometers kabelavstånd från en uppgraderad telestation kommer att kunna utnyttja nätet med upp till 2 Mbit/s kapacitet. Hela Västmanland får en mycket kraftfull IT-struktur, som omfattar nästan alla invånare. Det här gynnar både företagare och privatpersoner i länet, speciellt för dem som bor i mindre samhällen eller på landsbygden, säger Åke Jansson, direktör på Västmanlands kommunförbund. Skanova-nät har under året levererats till ett stort antal kommuner och län med stora avstånd mellan centralorter och glesbygdsorter, exempelvis Överkalix och Kalix i Norrbotten; Stenungsund, Tjörn och Orust i Bohuslän; Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik i Östergötland samt Örebro län och Kalmar län. Ytterligre information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, Pressansvarig, TeliaSonera Nät & Production 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/22/20031222BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/22/20031222BIT00490/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com