Skanova bredbandsnät till hela Örebro län

Skanova bredbandsnät till hela Örebro län Samtliga kommuner i Örebro län har tecknat ett gemensamt avtal med Skanova för utbyggnad av ett bredbandsnät i länet. I majoriteten av de tolv kommunerna kommer omkring 90 procent av hushållen och företagen att få tillgång till bredband redan i år. I Örebro län bor cirka 274 000 personer och där finns nära nio tusen företag. De tolv kommunerna i länet - Hällefors, Ljusnarsberg, Lindesberg, Nora, Örebro, Kumla, Hallsberg, Askersund, Laxå, Lekeberg, Degerfors och Karlskoga - kommer enligt avtalet med Skanova att sammanbindas med ett fiberoptiskt nät med mycket hög överföringskapacitet. Även mindre samhällen och byar på landsbygden i tio av kommunerna kommer att sammanbindas i ortssammanbindande nät (undantagna i denna del av utbyggnaden är Örebro och Kumla som sedan tidigare har beslutat att bygga ut egna nät mellan orterna i respektive kommun). Kombinerat med radiolänk och ADSL-teknik som utnyttjar det befintliga telenätet möjliggör den här modellen av bredbandsnät en mycket hög täckningsgrad i så gott som hela Örebro län. När vi gjorde upphandlingen var det tydligt att Skanovas förslag var både prestandamässigt och kostnadsmässigt mest intressant. En stor styrka är att vi med detta avtal får en lösning med helt avståndsoberoende priser för kommunikation mellan länsdelarna och dessutom lika hög kapacitet ute på landet som i centralorterna, säger Bengt Larsson, bredbandssamordnare på länsstyrelsen i Örebro. Efter slutförd utbyggnad kommer hushåll och företag i länet fritt att kunna välja ADSL-leverantör bland de tolv som använder sig av Skanovas nät. Alla inom 5,5 kilometers avstånd från en telestation som har uppgraderats till ADSL-kapacitet kommer att kunna utnyttja tjänsten. Det går i dag att välja olika former av abonnemang med hastigheter mellan 0,25 Mbit/s och 2,0 Mbit/s för att bäst passa olika typer av behov. Det är verkligen glädjande att kommunerna i Örebro län gör en så offensiv satsning och förstås jätteroligt att vi på Skanova har fått förtroendet att leverera nätet. Vi vet av erfarenhet att vår lösning ofta är den absolut mest kostnadseffektiva, inte minst tack vare vår gedigna kompetens när det gäller ADSL-teknik, kommenterar Susanne Jacobsson, chef för Skanova. Örebro län är hittills det andra länet i Sverige, efter Kalmar i Småland, som har tecknat avtal med Skanova om ett heltäckande länsnät. Ett flertal kommuner och regioner, från Norrbotten till Skåne, har i vinter och tidigare i vår slutit liknande avtal. För två veckor sedan blev exempelvis Osby först bland Skånes kommuner om att teckna avtal med Skanova om bredbandsutbyggnad. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera Nät & Produktion, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/28/20030528BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/28/20030528BIT00190/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com