Skanova-nät ger Osby försprång i Skåne

Skanova-nät ger Osby försprång i Skåne Som första kommun i Skåne har Osby tecknat avtal med Skanova om utbyggnad av ett omfattande bredbandsnät i kommunen. En mycket hög andel av kommunens drygt 730 företag och cirka 13 000 invånare kommer redan i höst få tillgång till bredband via ADSL. Avtalet med Skanova innebär att sex orter i Osby kommun kommer att sammanbindas av ett nytt fiberoptiskt nät med 1 Gbit/s ethernetkapacitet samt att telestationerna uppdateras till ADSL-kapacitet. Det gör det möjligt att fritt välja operatör bland de som använder Skanovas ADSL- nät. Hela 85 procent av hushållen och 89 procent av företagen kommer efter utbyggnaden att ha tillgång till bredband från 0,25 Mbit/s till 2 Mbit/s hastighet via sin vanliga telefonlinje. - Det här är en bra lösning som ger oss en snabb utbyggnad i en mycket stor del av kommunen. Vår förhoppning är att detta ska innebära konkurrensfördelar för näringslivet i kommunen och underlätta för invånarna, exempelvis så kan kanske en del nu arbeta hemifrån istället för att pendla till och från jobbet varje dag, säger kommunstyrelsens ordförande Erland Nilsson. Centralorten Osby och samhällena Hökön, Lönsboda, Visseltofta, Esseboda och Killeberg ingår i det ortssammanbindande fibernätet. Senast den 28 november 2003 ska utbyggnaden vara fullt genomförd. Tidigare i denna vecka tecknade Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik ett gemensamt avtal för sina tre kommuner. - Det blir allt tydligare för många av Sveriges kommuner och regioner att det finns en rad fördelar med att välja en lösning av den här typen när man uppdaterar sin IT-infrastruktur. Ett av de starkaste argumenten är vår unika möjlighet att med ADSL-teknik nå en så stor del av kommunernas invånare, även dem utanför de största orterna, kommenterar Susanne Jacobsson, chef för Skanova. Avtalet mellan Skanova och Osby kommun kommer inom kort att föreläggas kommunfullmäktige för slutgiltigt godkännande. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera Nät och Produktion, tel 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00590/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com