Skanova-nät ger Osby tätposition i Skåne

Skanova-nät ger Osby tätposition i Skåne Idag avslutas bredbandsutbyggnaden i Osby kommun. Därmed får Osby som en av de första kommunerna i Skåne ett eget kommuntäckande redbandsnät. Avtalet om tecknades i maj i år och redan nu kan merparten av kommuninvånarna surfa med hastigheter på upp till 2 Mbit/sekund. Från och med februari kan vissa slutkunder dessutom få överförings- hastigheter på hela 8 Mbit/sekund. Till skillnad från de övriga kommunerna i Skåne valde Osby Skanova- alternativet när upphandlingen skedde tidigare i år. - Detta alternativ gav oss möjlighet att få bredbandet utbyggt snabbare och med mycket bättre spridning till glesbefolkade områden. Vi kunde inte som de andra kommunerna I Skåne vänta i två år på att få bredband och till skillnad från dem är vi ju uppkopplade redan idag. Förhoppningsvis gör detta att fler får möjlighet att arbeta hemifrån samt att vi kan locka till oss nya företag till Osby kommun. Vi hoppas också att Osby skall kunna dra fördel av det intresse som nu tycks finnas för att flytta till utkanterna av större befolkningscentra och genom en klar bredbandslösning bli en attraktiv inflyttningsort, säger kommunstyrelsens ordförande Erland Nilsson. Hela 85 procent av hushållen och 89 procent av företagen i Osby kommun kan få tillgång till bredbandsnätet. Nätet är operatörsoberoende vilket innebär att privatpersoner kan välja mellan sju olika ADSL-operatörer och företagskunder mellan åtta olika ADSL-operatörer. Centralorten Osby och samhällena Hökön, Lönsboda, Visseltofta, Esseboda och Killeberg har kopplats samman av ett fibernät med 1 Gbit/s ethernetkapacitet. På de respective orterna har telestationerna uppgraderats till ADSL-kapacitet. Alla hushåll och företag inom 5,5 kilometers avstånd från de uppgraderade telestationerna kan utnyttja tjänsten. Från och med den första februari 2004 kommer nätet - beroende på ADSL-leverantör - dessutom att ha kapacitet på upp till 8 Mbit/sekund för de slutkunder som bor inom 3,5 kilometer från telestationen. - En av de främsta anledningarna till att så många kommuner och län i landet har valt Skanova för sin bredbandsutbyggnad är att vi med hjälp av ADSL-tekniken kan nå en så stor del av kommunernas invånare, även på glesbygden. Detta kombinerat med snabb och effektiv utbyggnad gör vårt erbjudande attraktivt, kommenterar Susanne Jacobsson, chef för TeliaSonera Network Sales. Skanova-nät har under året levererats till ett stort antal kommuner och län med stora avstånd mellan centralorter och glesbygdsorter, exempelvis Överkalix och Kalix i Norrbotten; Härnösand, Örnsköldsvik, Sollefteå och Kramfors i Ångermanland; Stenungsund, Tjörn och Orust i Bohuslän, Norrköping, Valdemarsvik och Söderköping i Östergötland samt Örebro län och Kalmar län. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, Presschef TeliaSonera Nät&Produktion, 070-562 00 74 TeliaSonera, som skapats genom ett samgående mellan Telia och Sonera, är det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och NASDAQ. Pro formaomsättning per 31 dec 2002 var 81 miljader SEK (EUR 8.8 miljarder) och antalet anställda var 29 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00480/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com