Skanova-nätet i Markaryds kommun klart lagom till nyår

Skanova-nätet i Markaryds kommun klart lagom till nyår Merparten av invånarna i Markaryds kommun får lagom till nyår tillgång till det nya bredbandsnätet. Redan nu kan de beställa bredband. Markaryds kommun tecknade avtal med Skanova om bredbandsutbyggnad i augusti. Sedan dess har orterna Markaryd, Timsfors, Strömsnäsbruk, Traryd, Södra Århult, Råstorp och Hannabad kopplats upp med ett fiberoptiskt nät med mycket hög överföringskapacitet. På orterna har telestationerna uppgraderats till ADSL-kapacitet som utnyttjar det befintliga telenätet och ger mycket hög täckningsgrad i kommunen. Närmare 80 procent av hushållen får tillgång till nätet som driftsätts den sista december. - Det här är positivt för kommunens invånare och en välkommen julklapp. Utbyggnaden har gått fort och vi når även många av de invånare som inte kunnat få tillgång till bredband tidigare, vilket givetvis är väldigt glädjande, säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Germundsson. Alla boende inom 5,5 kilometers avstånd från en uppgraderad telestation kan utnyttja nätet. Skanova-nät har under året levererats till ett stort antal kommuner och län med stora avstånd mellan centralorter och glesbygdsorter, exempelvis Överkalix och Kalix i Norrbotten; Stenungsund, Tjörn och Orust i Bohuslän, samt Örebro län och Kalmar län. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera Nät&Produktion, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/19/20031219BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/19/20031219BIT01000/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com