Skanova-nätet i Vansbro klart till årsskiftet

Skanova-nätet i Vansbro klart till årsskiftet Merparten av invånarna i Vansbro får vid årsskiftet tillgång till kommunens nya bredbandsnät. Redan nu kan de beställa bredband från operatörerna. I slutet av juni tecknade Vansbro kommun avtal med Skanova om bredbandsutbyggnad. Sedan dess har orterna Vansbro, Hulån, Dala-Järna, Nås, Uppsälje och Äppelbo kopplats upp med ett fiberoptiskt nät med mycket hög överföringskapacitet. På orterna har telestationerna uppgraderats till s k ADSL-kapacitet som utnyttjar telenätet och ger mycket hög täckningsgrad i kommunen. Närmare 85 procent av hushållen får tillgång till nätet, som driftsätts den andra januari. Redan nu kan de som har tillgång till nätet välja bland de 12 ADSL-operatörer som använder sig av Skanova-nätet. Alla boende inom 5,5 kilometers kabelavstånd från en uppgraderad telestation kan utnyttja nätet med upp till 2 Mbit/s kapacitet. Nätet medger tjänster med kapacitet på upp till 8 Mbit/s. - Det här är en välkommen julklapp till våra invånare. Vi fick ett tufft jobb när vi klev ur samarbetet mellan de övriga dalakommunerna, men det visade sig snart finnas möjligheter att nå ut med bredbandet till nästan alla våra invånare, vilket vi knappt trodde från början. Det har gått mycket smidigt och till skillnad från grannkommunerna är vi ju i gång redan vid nyår, säger kommunstyrelsens ordförande Gunnar Magnusson. Skanova-nät har under året levererats till ett stort antal kommuner och län med stora avstånd mellan centralorter och glesbygdsorter, exempelvis Överkalix och Kalix i Norrbotten; Stenungsund, Tjörn och Orust i Bohuslän, samt Örebro län och Kalmar län. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera Nät&Produktion, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/19/20031219BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/19/20031219BIT00820/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com