Skanova ökar räckvidden för ADSL - når 170 000 nya kunder

Skanova ökar räckvidden för ADSL - når 170 000 nya kunder Ibland kan tusen meter göra mycket. När Skanova ökar räckvidden för ADSL från 4,5 till 5,5 kilometer ledningsvägen från en utbyggd telestation ges 170 000 nya svenska hushåll och företag möjlighet att få bredband via telenätet. De nya villkoren gäller för ADSL 0,5 Mbit/s hastighet och senare för den aviserade tjänsten 0,25Mbit/s. Skanovas tester på 5,5 kilometer för ADSL har fallit väl ut. Det innebär att operatörerna kan sälja ADSL till kunder som bor en kilometer längre bort från avstånd från telestationerna än som tidigare varit möjligt. - Det viktigaste för Skanova är att säkerställa kvaliteten till våra kunder och våra kunders kunder och det vet vi efter ett noggrant valideringsarbete att vi kan göra. Jag tycker det är oerhört glädjande att vi nu kan erbjuda dessa populära tjänster till så här många ytterligare hushåll och företag, säger Susanne Jacobsson, chef för Skanova som utgör TeliaSoneras grossistverksamhet. Från och med den 15 april kan ADSL-operatörer beställa anslutningar till kunder som bor upp till 5,5 km ledningsvägen från närmaste ADSL-station. Detta gäller tjänsten på 0,5 Mbit/s. I mitten på maj månad kommer detta även att omfatta den aviserade tjänsten på 0,25 Mbit/s. Så sent som i förra veckan tillkännagav TeliaSonera att ytterligare 104 telestationer i södra och mellersta Sverige kommer att byggas ut med ADSL-kapacitet. Tillsammans med den i dag beslutade utökade räckvidden betyder det att ytterligare cirka 270 000 nya hushåll och företag i landet inom kort kommer att kunna skaffa ADSL. Närmare 450 000 kunder har redan tillgång till ADSL bredband genom avtal med någon av de bredbandsoperatörer som utnyttjar TeliaSoneras nät. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera, Nät och Produktion 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/03/20030403BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/03/20030403BIT00290/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com