Skanova stadsnät ända ut i Bohusläns havsband

Skanova stadsnät ända ut i Bohusläns havsband Kommunerna Stenungsund och Tjörn i Bohuslän skriver idag avtal om stadsnät med Skanova. En kombination av fiber och ADSL gör det möjligt att erbjuda god täckning även i skärgårdsregionen. Nittio procent av befolkningen i de två kommunerna kommer att kunna beställa ADSL från valfri operatör. I Stenungsund är vi positiva till att vi nu har kunnat teckna ett avtal med Skanova som innebär att cirka nittio procent av invånarna får möjlighet att beställa bredband. Detta är framförallt viktigt eftersom bredband är en del av ett samhälles infrastruktur och det skickas mer information och skapas fler kontakter över nätet idag än någonsin, säger kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund Bo Pettersson. Eva Bertilsson-Styvén, kommunens ordförande på Tjörn instämmer och tillägger: - Skanovas lösning var den mest kostnadseffektiva och hade dessutom bäst täckningsgrad. I de två aktuella kommunerna bor det sammanlagt 36 581 personer. I Stenungsund och på Tjörn kommer 90 procent av invånarna att kunna utnyttja det nya stadsnätet. - En av fördelarna med ADSL är att det är möjligt att kostnadseffektivt erbjuda bredband även till platser som inte är kommersiellt intressanta att ansluta genom annan teknik. Det är mycket glädjande att man i Bohuslän nu har gett oss förtroendet att visa att vi kan uppfylla deras förväntningar på ett stadsnät, säger Susanne Jacobsson, chef för Skanova. Fram till och med sommaren 2002 var det inte möjligt för kommuner att ansöka om bidrag för utbyggnad av bredband som byggde på ADSL-teknik. I och med att reglerna ändrades öppnade sig en möjlighet för Sveriges alla kommuner att kunna få ett bredband som inte bara består av ett parallellt nät med det redan existerande i kommunens centrum, utan ett nät som gynnar den vanliga invånaren och företagaren. För ytterligare information till journalister kontakta gärna: Charlotte Löfgren, Presschef TeliaSonera Nät och Produktion, telefon 08-713 28 40 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00310/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com