Skanova Stadsnät i Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik

Skanova Stadsnät i Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik Över 80 procent av hushållen och företagen i kommunerna Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik får före årsskiftet tillgång till bredband via ADSL. En kombination av fiber och radiolänk mellan de 35 orterna och ADSL fram till användaren gör att både över 80 procent av kommunernas invånare kan ta del av satsningen. - Bra IT-infrastruktur är en förutsättning för tillväxt och utveckling. Kommunikationer är viktiga i ett modernt samhälle. Detta är också ett viktigt steg för att ytterligare förbättra kommunens service till medborgarna och ger möjlighet till bättre samhällsinformation, säger Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping. De mindre kommunerna Söderköping och Valdemarsvik har med Skanova säkrat en kostnadseffektiv lösning som ger hushåll och företag även utanför centralorterna tillgång till bredband. Kunderna kommer att kunna teckna avtal för hastigheter från 0,25 Mbit/s upp till 2 Mbit/s. De kan helt fritt välja operatör bland de tolv som i dag nyttjar sig av Skanovas ADSL-nät. - Avtalet visar tydligt att vi är rätt leverantör till såväl storstäder som mindre kommuner. Att en storstad som Norrköping och två småkommuner kan välja samma lösning som når så stor del av hushållen och företagen visar att ADSL har stora fördelar jämfört med andra tekniker, säger Susanne Jacobsson, chef för Skanova. Senast den 31 december 2003 ska utbyggnaden vara slutförd, vilket gäller under förutsättning att länsstyrelsen godkänner utbyggnadsförslaget och därmed ger kommunerna rätt till statligt bidrag för satsningen. Möjligheten att få bidrag för ADSL-utbyggnad har givit Sveriges kommuner helt andra ekonomiska möjligheter att säkerställa att en betydligt större del av befolkningen får tillgång till bredband. - I Valdemarsvik hoppas vi att utbyggnaden ska få en positiv effekt för att få både folk och företag att kanske vilja flytta ut för att bo och verka på landsbygden eller i skärgården, kommenterar Torvald Karlsson, kommunstyrelsens ordförande i Valdemarsvik. För kommunalrådet i Söderköping, Barbro Tjernström, var det flera olika och viktiga aspekter som gjorde att valet av leverantör föll på Skanova: - När man går igenom olika förslag är förtroendet för leverantören oerhört viktigt, att man känner att det som utlovas även genomförs inom tidsramarna. För en kommun med hälften av medborgarna i stan och resten på landsbygden och i skärgården var denna lösning dessutom avgjort bäst, konstaterar hon. Andelen hushåll och företag i kommunerna som kommer att kunna teckna avtal om bredbandstjänster är stor: I Valdemarsvik: och Söderköping: 80 procent och i Norrköping: 93 procent. Skanova har tidigare tecknat avtal om liknande lösningar med bland andra Boden, Överkalix och Kalix i Norrbotten, Stenungsund, Tjörn och Orust i Bohuslän samt Kalmar län. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera Nät och Produktion, tel 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/12/20030512BIT00780/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/12/20030512BIT00780/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com