Svenska företagsledare positiva till mobila företagstjänster

Svenska företagsledare positiva till mobila företagstjänster Åtta av tio svenska företagsledare, 83 procent, upplever att mobila företagstjänster, exempelvis mobil e-post, kan vara ett kraftfullt verktyg för deras företag. 70 procent skulle kunna tänka sig att öka investeringarna i området om det låg inom deras budgetansvar. Det visar en Telia-undersökning bland fler än 100 företag. Telia har frågat vd:ar, marknads-, försäljnings- och ekonomichefer på fler än 100 svenska företag runt om i landet om deras syn på mobila tjänster. Resultatet visar bland annat att 97 procent tycker att det verkar mycket intressant/ganska intressant att kunna skicka och ta emot e-post, synkronisera kalendern och kunna arbeta trådlöst på ett säkert sätt var man än befinner sig. 80 procent svarade att det verkar mycket intressant, 17 procent att det verkar ganska intressant. Användarvänlighet viktigt Resultatet visar även att många prioriterar användarvänlighet före till exempel säkerhet och kapacitet. 57 procent av de som svarade tycker att användarvänlighet är viktigast, medan 29 procent anser säkerheten vara viktigast. - Det är glädjande att se att många företagsledare börjar tänka i nya banor och att allt fler ser mobila företagstjänster som ett kraftfullt verktyg för sina företag. Vi tror mycket på den här typen av tjänster för framtiden, säger Eric Heilborn, ansvarig för segment Företag på TeliaSonera Sverige. Del av större projekt Undersökningen genomfördes i februari av undersökningsföretaget Netsurvey på uppdrag av TeliaSonera Sverige. Resultatet baseras på 458 respondenter, samtliga företagsledare på fler än 100 företag runt om i landet. Undersökningen är en del av Telias utlåning av handdatorer med inbyggd mobiltelefon till svenska företagsledare. Projektet sker med syfte att visa på möjligheterna med mobila tjänster. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Maria Stråhle, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Företag, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030314BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030314BIT01010/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com