Sveriges bästa täckning med Skanova-nät på Öland

Sveriges bästa täckning med Skanova-nät på Öland I dag avslutas den sista etappen av bredbandsutbyggnaden i Mörbylånga. Samtliga telestationer har fått bredband och kommunen har därmed Sveriges bästa ADSL-täckning som når i princip alla på södra Öland. Mörbylånga är den första kommunen i landet där samtliga telestationer har uppgraderats till bredbandskapacitet. Med några få undantag kommer därmed samtliga hushåll och företag att kunna ansluta sig. Kommunen skrev avtal om utbyggnaden 2002. På följande orter är bredbandsnätet redan färdigt: Alby, Algutsrum, Färjestaden, Glömminge, Grönhögen, Gårdby, Kastlösa, Mörbylånga, Norra Möckleby, Skogsby, Stora Frö, Södra Möckleby, Tveta och Vickleby. I sista etappen ingick orterna Smedby, Näsby, Torngård, Segerstad, Skärlöv och Stenåsa. - Bredbandet hjälper oss att skapa bättre förutsättningar för näringslivets utveckling i kommunen, och det ger oss samma kommunikationsmöjligheter som i storstadsregionerna. Vi har haft en stor efterfrågan från privatpersoner och företag och förhoppningsvis ger denna utbyggnad fler personer möjlighet att jobba hemma, samtidigt som vi hoppas kunna locka fler företag till kommunen, säger Saga Sigvardsson, ordförande i Mörbylånga kommunstyrelse. Hushåll och företag med högst fem kilometer till sin telestation kan få bredband. Orterna har kopplats samman med ett fibernät med 1Gbit/s ethernetkapacitet. - Vårt erbjudande till kommuner och län bygger på kostnadseffektiv och snabb bredbandsutbyggnad med väldigt hög täckningsgrad, även i glesbygdsområden. Detta är möjligt tack vare att vi bygger ny infrastruktur med fibernät och ADSL-noder kombinerat med att vi utnyttjar det befintliga telenätet, säger Skanovas Susanne Jacobsson. Skanova-nät har i år levererats till ett stort antal kommuner och län med stora avstånd mellan centralorter och glesbygdsorter, exempelvis Överkalix och Kalix i Norrbotten, Härnösand, Örnsköldsvik, Sollefteå och Kramfors i Ångermanland, Stenungsund, Tjörn och Orust i Bohuslän, Norrköping, Valdemarsvik och Söderköping i Östergötland samt Kalmar och Örebro län. Ytterligare information till journalisten kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera Nät & Produktion, 070-562 00 74 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00270/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com