Telia beklagar återkommande teleavbrott i Gävle

Telia beklagar återkommande teleavbrott i Gävle De senaste dagarna har Gävleområdet haft återkommande avbrott i det fasta telefonnätet. Som mest har ca 45 000 kunder inte kunnat ringa och avbrotten har vid varje tillfälle pågått i några timmar. Avbrotten beror på att man arbetar med att komma tillrätta med ett svårlöst problem i en huvudstation i centrala Gävle. Det finns ett komplicerat och svårlokaliserat fel i den centrala processor som styr huvudstationen i Gävle. Den centrala processorn är huvudstationens "hjärna" som bl a styr teletrafiken till och från kunderna. Allt pekar på att det rör sig om ett hårdvarufel, vilket innebär att man måste byta ut olika komponenter i stationen. För att komma till rätta med situationen har Telia kopplat in sitt teknikstöd som nu kommer att söka orsaken till felet under trafiksvag tid - det vill säga nattetid. Telia kommer att informera lokalradion innan arbetet inleds. - Vi beklagar att de återkommande avbrotten orsakat problem för så många. Vi gör allt för att komma tillrätta med problemet så snabbt som möjligt, säger Cia Edlund, TeliaSonera Sveriges presstjänst. I händelse av avbrott står vi alltid i kontakt med SOS Alarm för att säkra 112- numret. Det är SOS som kontaktar räddningstjänsten i kommunen som bedömer om tillfälliga förbindelser skall upprättas. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: TeliaSonera Sveriges presstjänst 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00520/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com