Telia Homerun växer - trådlöst bredband på 720 nya platser i Europa

Telia Homerun växer - trådlöst bredband på 720 nya platser i Europa TeliaSonera Sverige har tecknat roamingavtal för trådlöst bredband (W- LAN) med schweiziska Swisscom och får därmed tillgång till roaming med Swisscom Eurospot och Swisscom Mobile. Tillsammans erbjuder de W-LAN- uppkoppling på drygt 720 platser runt om i Schweiz, Tyskland, Holland och Belgien. TeliaSonera förstärker därmed sin position som den största W-LAN operatören i Europa. Det nya avtalet innebär att alla kunder med Telia HomeRun-abonnemang nu får tillgång till mobil bredbandsuppkoppling på mer än 1700 platser i Europa samt 450 platser i Sverige. Sedan tidigare har TeliaSonera Sverige roamingavtal för W-LAN med bland annat Storbritanniens ledande teleoperatör, British Telecom, och den österrikiska operatören Metronet. - Den här typen av samarbeten är mycket viktiga eftersom de kraftigt ökar värdet av tjänsten för våra kunder. Svenska affärsresenärer reser mycket inom Europa och att våra Telia HomeRun- kunder nu kan använda mobilt bredband på ännu fler platser i fler länder gör det enklare för dem att jobba där de är, säger Erik Heilborn, chef segment Företag, TeliaSonera Sverige. Roaming innebär att två operatörer avtalar att deras respektive kunder får tillgång till varandras nät. I och med dagens avtal har TeliaSonera Sverige roamingsamarbete för W-LAN med sex operatörer i Europa. Totalt kan Telia HomeRun-kunder idag få tillgång till mobil bredbandsuppkoppling på mer än 2150 platser. Med HomeRun kan affärsresenärer och andra som vill surfa mobilt koppla upp sig mot Internet eller det egna företagets intranät när de är på resande fot. HomeRun erbjuds idag på flygplatser, hotell, konferens- och idrottsanläggningar, vägkrogar, caféer och arbetsplatser. Swisscom är den ledande telekomoperatören i Schweiz med mer än 3,5 miljoner mobilkunder. Swisscom Eurospot, som är ett dotterbolag till Swisscom, erbjuder mobil bredbandsuppkoppling i länder som Tyskland, Holland, Storbritannien och Belgien. För ytterligare information om Telia HomeRun gå in på www.homerun.telia.com Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Yvonne Hansen, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, Produkter och Tjänster, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00480/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com