Telia lanserar bredband med 24 Mbit

Pressmeddelande 2004-11-10 Telia lanserar bredband med 24 Mbit Från och med den 21 november, och successivt fram till januari, får hushållen i 101 kommuner runt om i landet möjlighet att beställa Telias nya snabba bredbandsförbindelse - Telia Bredband 24 Mbit. Omkring 28 procent av Sveriges hushåll är anslutna till de stationer som nu byggs ut. Den nya hastigheten 24 Mbit/s erbjuds till kunder som bor maximalt 2,5 kilometer från telestationen (ledningsvägen) i någon av de 101 kommunerna. Telia Bredband 24 Mbit/s ger upp till 24 Mbit/s till kunden (nedströms). Månadsavgiften är 449 kronor och engångs-avgiften är 695 kronor. För tjänsten krävs ett särskilt modem anpassat för ADSL 2+. - Våra bredbandstjänster har varit mycket efterfrågade under hösten och vi har haft ett bra inflöde av nya kunder, säger Marie Ehrling, vd TeliaSonera Sverige. Med lanseringen av 24 Mbit-tjänsten, i kombination med den kraftiga stationsutbyggnaden under hösten/vintern, stärker vi ytterligare vår roll som marknadsledare. Telia fortsätter sin omfattande utbyggnad av bredbandsnätet och vid årsskiftet kommer nio av tio svenska hushåll, och småföretag, att ha möjlighet att få bredband via Telia. Telia erbjuder idag följande bredbandsabonnemang för privatkunder; Telia Bredband 250, Telia Bredband 500, Telia Bredband 2000, Telia Bredband 8000 samt nu också den nya Telia Bredband 24 Mbit. De 101 kommunerna: I nedanstående kommuner byggs en eller flera telestationer ut med 24 Mbit/s. Orter med * (asterisk) är klara för beställning i november med leverans i december. Ale Alingsås Aneby Arvika Avesta Bollnäs Borlänge * Borås * Botkyrka Bromölla Båstad Eksjö Eskilstuna Falkenberg Falköping Falun Flen Gagnef Gislaved Gnosjö Gotland Grums Gävle * Göteborg * Götene Hagfors Halmstad Hedemora Helsingborg * Hofors Hudiksvall Håbo Härryda Hässleholm * Hörby Jönköping * Kalmar * Karlshamn Karlstad Katrineholm * Kristianstad Kristinehamn Kungsbacka * Köping Leksand Lerum Lidköping Linköping * Ludvika Luleå Lund * Malmö * Mariestad Mark Mora Mullsjö Mölndal Nacka Nordanstig Norrköping * Nyköping Ovanåker Oxelösund Partille Piteå Ronneby Rättvik Sandviken Skara Skellefteå Skurup Stockholm * Strängnäs Sundsvall * Sunne Säffle Säter Sävsjö Söderhamn Södertälje Timrå Torsby Tranås Trelleborg * Trosa Uddevalla Umeå * Uppsala * Varberg Vänersborg Värnamo Västerås * Växjö Ystad Åmål Älvdalen Ängelholm Örebro * Östersund Övertorneå Ytterligare information till journalister kan lämnas av: TeliaSonera Sveriges presstjänst , telefon 020-77 58 30 TeliaSonera är det ledande kommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. I december 2003 hade TeliaSonera 11 957 000 mobila kunder (37 610 000 inkl delägda bolag), 8 061 000 fasta kunder (9 160 000 inkl delägda bolag) och 1 631 000 internetkunder (1 691 000 inkl delägda bolag). TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen. Pro formaomsättning januari-december 2003 var 81,7 miljarder SEK (EUR 9,01 miljarder) och antalet anställda var 26 694 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/10/20041110BIT20680/wkr0028.pdf Telia lanserar bredband med 24 Mbit, pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com