Telia lanserar snabbare bredband - 8 och 10 Mbit/s

Telia lanserar snabbare bredband - 8 och 10 Mbit/s Den 26 november kommer Telia att erbjuda sina kunder nya tjänster med snabbare bredband. Cirka 30 procent av Sveriges alla hushåll och företag kommer att ha möjlighet att beställa någon av de nya tjänsterna. - Det är väldigt viktigt för oss att kunna erbjuda olika typer av tjänster och paketeringar utifrån våra kunders behov. I och med de här lanseringarna har vi bredbandserbjudanden som möter de flesta behov och redan idag kan vi erbjuda ungefär 75 procent av Sveriges hushåll och företag bredband via telefonjacket, säger Marie Ehrling, VD TeliaSonera Sverige. Den första tjänsten bygger på ADSL-teknik och möjliggör hastigheter upp till 8 Mbit/s. Tjänsten kommer att erbjudas i ett antal större orter i Sverige samt på orter där kommuner via den statliga bredbandssatsningen satsat på ADSL-teknik. Den andra tjänsten är baserad på så kallad VDSL- teknik och erbjuder hastigheter på upp till 10 Mbit/s. Tjänsten kommer att erbjudas i Stockholm. Prissättningen kommer att presenteras i samband med säljstart. Från och med den 26 november kommer kunder att kunna teckna sig för de nya tjänsterna. Utbyggnaden av tjänsterna kommer att ske successivt. Vilken av tjänsterna man kan få tillgång till beror på var man kopplar upp sig och hur långt det är till närmaste telestation. Ju närmare man är, desto högre hastighet kommer man att kunna få. Sedan tidigare har Telia flera andra tjänster i sin bredbandsportfölj - Telia Bredband 250 (hastighet: upp till 0,25 Mbit/s), Telia Bredband 500 (upp till 0,5 Mbit/s) på privatmarknaden. Till företag erbjuder Telia anpassade bredbandstjänster - Telia Bredband Företag - med hastigheterna 0,5 Mbit/s, 1 Mbit/s och 2 Mbit/s. Med ADSL sker uppkopplingen via ett vanligt telefonjack utan att den vanliga telefonen blockeras - det går alltså bra att ringa eller svara i sin telefon samtidigt som man sitter uppkopplad. Ytterligare information till journalister lämnas av: Presstjänsten TeliaSonera Sverige, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/09/20031009BIT01080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/09/20031009BIT01080/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com