Telia lanserar två nya bredbandstjänster

Telia lanserar två nya bredbandstjänster Telia lanserar idag ytterligare två nya bredbandstjänster för privatpersoner - Telia Bredband 250 och Telia Bredband 2000. Tjänsterna ska underlätta för kunderna att hitta ett alternativ som passar just deras behov. Telia har nu tre tjänster i sin bredbandsportfölj - nya Telia Bredband 250 (hastighet: 0,25 Mbit/s), Telia Bredband 500 (0,5 Mbit/s, hette tidigare Telia ADSL Bredband) och nya Telia Bredband 2000 (2 Mbit/s). Samtliga bygger på väl beprövad ADSL-teknik. Lättare hitta rätt bredband Det nya tjänsteutbudet är anpassat så att fler kunder ska kunna hitta rätt bredband utifrån sitt behov. Den som surfar, betalar räkningar och skickar e-post kanske väljer den lågt prissatta tjänsten Telia Bredband 250. Den stora familjen med flera datorer uppkopplade i ett nätverk och som nyttjas samtidigt, kan i stället välja Telia Bredband 2000. De användare som i dag är fullt nöjda med Telia Bredband 500 kan lugnt fortsätta att använda den tjänsten. - Telia ska bli enklare och mer lyhört i relationen till kunderna och samtidigt jobba för att hela tiden förbättra och utveckla tjänsterna. Det här är ett exempel där vi har tagit ett tydligt intryck av dialogen med våra kunder som önskar ett bredare utbud, säger Indra Åsander, chef segment Privat på TeliaSonera Sverige. För Telia Bredband 250 och Telia Bredband 500 betalar kunden en anslutningsavgift (0 kr under kampanjperioden 5 till 31 maj, 2003) samt en fast månadsavgift där obegränsat surfande ingår. För Telia Bredband 2000 betalar kunden en anslutningsavgift (0 kr under kampanjperioden 5 till 31 maj, 2003) samt en fast månadsavgift. I månadsavgiften ingår 10 GB data (upp respektive nedladdad mängd data), därefter kostar varje MB 2,5 öre. 10 GB räcker exempelvis till att ladda ner 2 000 mp3-filer (t.ex. musik) eller 10 filmer. Priser för Telias bredbandstjänster Tjänst Anslutningsavgift Månadsavgift Trafikavgift (in+ut) Telia Bredband 250 0 kr*/595 kr**/695 299 kr Ingen kr Telia Bredband 500 0 kr*/595 kr**/695 375 kr Ingen kr Telia Bredband 2000 0 kr*/595 kr**/695 475 kr 2,5 öre/MB, (inkl. 10 GB / kr efter 10 GB månad) Alla priser är inklusive moms. *Under kampanjperioden 5 till 31 maj, 2003 **Vid beställning via Internet _______________________________________________ Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Håkan Ström, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30, eller Hans G. Larsson, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020- 77 58 30 Fakta om Telias bredbandstjänster Telias bredbandstjänster, som bygger på väl beprövad ADSL-teknik, finns i 273 av landets 289 kommuner eller i drygt 400 orter. Uppkopplingen sker via ett vanligt telefonjack utan att den vanliga telefonen blockeras - det går alltså bra att ringa eller svara i sin telefon samtidigt som man sitter uppkopplad. Det som styr om man kan använda Telias bredband är hur nära man bor en telestation som är utbyggd för ADSL. För tjänsterna Telia Bredband 250 och 500 kan avståndet vara maximalt 5,5 km och för Telia Bredband 2000 maximalt 3,5 kilometer. På www.telia.se/bredband finns en förteckning över de orter där man kan ansluta sig till Telias bredbandstjänster. Telia Bredband 250 Ny tjänst. Abonnemanget innehåller följande delar: - Access till Internet med en hastighet på upp till 250 Kbit/s in till kund och 64 Kbit/s ut från kund1 - 5 e-postadresser med brevlåda om 5 MB per styck - 5 personliga hemsidor om 10 MB per styck - Fri support bl.a. via 90200, alla dagar kl. 07.30-21.30 - Tillgång till en extra modemanslutning (PSTN/ISDN) som kunden kan nyttja i t.ex. i sommarstugan (samma användarnamn och lösenord som för bredbandet). Hastigheten beror av det modem som används Telia Bredband 500 Tjänsten hette tidigare Telia ADSL Bredband. Abonnemanget innehåller följande delar: - Access till Internet med en hastighet på upp till 500 Kbit/s in till kund och 400 Kbit/s ut från kund1 - 5 e-postadresser med brevlåda om 5 MB per styck - 5 personliga hemsidor om 10 MB per styck - Fri support bl.a. via 90200, alla dagar kl. 07.30-21.30 - Tillgång till en extra modemanslutning (PSTN/ISDN) som kunden kan nyttja i t.ex. i sommarstugan (samma användarnamn och lösenord som för bredbandet). Hastigheten beror av det modem som används Telia Bredband 2000 Ny tjänst. Abonnemanget innehåller följande delar: - I tjänsten ingår 10 GB data per månad (upp respektive nedladdad mängd data), därefter kostar varje MB 2,5 öre. - På www.telia.se under Mina Sidor erbjuds en möjlighet till en förbrukningsmätare för att kunna följa hur stor mängd data som förbrukats. - Access till Internet med en hastighet på upp till 2 000 Kbit/s in till kund och 400 Kbit/s ut från kund1 - 5 e-postadresser med brevlåda om 5 MB per styck - 5 personliga hemsidor om 10 MB per styck - Fri support bl.a. via 90200, alla dagar kl. 07.30-21.30 - Tillgång till en extra modemanslutning (PSTN/ISDN) som kunden kan nyttja i t.ex. i sommarstugan (samma användarnamn och lösenord som för bredbandet). Hastigheten beror av det modem som används Priser för Telias bredbandstjänster Tjänst Anslutningsavgift Månadsavgift Trafikavgift (in+ut) Telia Bredband 250 0 kr*/595 kr**/695 299 kr Ingen kr Telia Bredband 500 0 kr*/595 kr**/695 375 kr Ingen kr Telia Bredband 2000 0 kr*/595 kr**/695 475 kr 2,5 öre/MB, (inkl. 10 GB / kr efter 10 GB månad) Alla priser är inklusive moms. *Under kampanjperioden 5 till 31 maj, 2003 **Vid beställning via Internet Några exempel på vad 1 GB (1 Gigabyte) uppskattningsvis räcker till: - 1 film - 200 mp3-filer - 20 000 webbsidor - 500 000 e-brev utan bilagor - I princip obegränsad chatt Tjänster för säkrare surfning ADSL-modem, som används i Telias bredbandstjänster, kan inte kidnappas. Vanliga telefonmodem kan dock kidnappas om kunden fortfarande har ett sådant inkopplat till telenätet parallellt med ADSL-modemet. Om telefonmodemet har kidnappats tidigare finns det risk att kidnappningen får effekt t.ex. när datorn kopplas in i fritidshuset. Telia rekommenderar därför sina kunder att använda den kostnadsfria säkerhetstjänsten Telia Kod (version C) till telefonabonnemanget i fritidshuset (fungerar för samtal som rings med Telia). Telia rekommenderar dessutom sina kunder att välja ett förstärkt skydd mot intrång och datavirus. Telia Brandvägg ger ett effektivt skydd mot intrång i datorn från både Internet och lokala nätverk. Tjänsten kan även användas för att spärra sajter som är olämliga för minderåriga. Läs mer på www.telia.se/brandvagg Telia Antivirus skyddar datorn mot datavirus. Programmet uppdateras automatiskt med jämna mellanrum. Läs mer på www.telia.se/antivirus Telia Säker Surf är en tjänst som består av både Telia Brandvägg och Telia Antivirus. Läs mer på www.telia.se/sakersurf Läs mer om säkerhet på Internet på www.telia.se/sakerhet _________________________________________ Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Håkan Ström, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30, eller Hans G. Larsson, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020- 77 58 30 _______________________________ 1 Hastigheten kan variera i båda riktningarna beroende på belastningen på Internet, kundens egen utrustning m.m. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/05/20030505BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/05/20030505BIT00070/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com