Telia levererade IP-telefonilösning till Nässjö kommun

Telia levererade IP-telefonilösning till Nässjö kommun Telia kopplade i helgen ur Nässjö kommuns traditionella telefonväxel, för att istället koppla in en IP-baserad lösning i vilken även mobiltelefonin integreras. Nässjö kommun blir därmed först i landet med en helt integrerad telefonilösning. Den totala telefonilösningen, som omfattar cirka 1 150 anknytningar, består i huvudsak av IP-telefoni från Cisco som kompletterats med Telias virtuella växel Centrex. Dessa anknytningar behövs på de platser dit datanätet i nuläget inte sträcker sig. Dessutom kan kommunens mobila användare integreras i lösningen. - Nässjö kommun blir därmed den första kommunen i landet att integrera ljud, data och mobilt i en och samma telefonilösning, säger Anders Gylder, vd segment Storföretag, TeliaSonera Sverige. Med den IP-baserade lösningen får alla medarbetare tillgång till nya tjänster, t ex blir den interna telefonkatalogen synlig via displayen på IP-telefonen. Medarbetarna kan leta sig fram till rätt information/tjänst via menyval och slipper på så sätt memorera krångliga kombinationer med stjärna och fyrkant. Alla kommunens anställda har inte tillgång till dator och på sikt hoppas Nässjö kommun kunna sprida enklare interninformation via telefondisplayen för att nå samtliga anställda. Tack vare investeringen har kommunen fått ett förstärkt datanät och nya telefonfunktioner till en lägre månadskostnad per användare än vad kommunen hade före bytet. - Till skillnad från andra leverantörer erbjöd Telia och Cisco en lösning där vi bara behövde ett uttag per användare, eftersom IP- telefonen är utrustad med en switch som separerar tal från data. Det innebär avsevärda kostnadsbesparingar för oss, säger Sven-Erick Andersson, IT-projektledare på Nässjö kommun. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Torbjörn Larsson, pressansvarig TeliaSonera Sverige, 020-77 58 30 TeliaSonera, som skapats genom ett samgående mellan Telia och Sonera, är det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och NASDAQ. Pro formaomsättning per 31 dec 2002 var 81 miljader SEK (EUR 8.8 miljarder) och antalet anställda var 29 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00630/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com