Telia/Temo: Kraftig mobil- och SMS-ökning bland äldre

Telia/Temo: Kraftig mobil- och SMS-ökning bland äldre 67 procent av alla svenskar över 60 år har och använder mobiltelefon - en ökning med 16 procentenheter på ett år. 31 procent av dem har någon gång skickat SMS, att jämföra med 20 procent i fjol. Bland befolkningen i stort har 87 procent mobil och av dessa har 72 procent skickat SMS. Det visar Telias Mobilbarometer, en årlig undersökning i samarbete med Temo. På ett år har mobiltätheten bland svenskarna över 16 år ökat från 82 till 87 procent - andelen av dem som har skickat SMS har ökat från 66 till 72 procent. I åldersgruppen 16-29-år har 97 procent mobiltelefon och av dem har 99 procent skickat SMS. 488 miljoner SMS - Trenden från i fjol håller i sig. Unga använder mobilen mycket, men allt fler äldre upptäcker fördelarna med mobiltelefoni och med att kunna kommunicera med SMS när man exempelvis vill hålla kontakten med någon. I fjol skickades 488 miljoner SMS i vårt GSM-nät. Det är en ökning med 99 miljoner jämfört med 2001, säger Indra Åsander, chef segment privat, TeliaSonera Sverige. SMS för att hålla kontakten Den största anledningen till att man skickar SMS, är för att man vill skicka en hälsning och hålla, eller ta, kontakt med någon. Det uppger 85 procent att de gör ofta eller ibland. 69 procent uppger att de ofta eller ibland skickar SMS för att göra någon glad. Lika många säger att de SMS:ar när de vill påminna om något. Att SMS:a när man inte vågar ringa, är framför allt något som 16-29- åringarna gör. 44 procent i den åldersgruppen säger att de ofta eller ibland tar till detta knep. Motsvarande siffra för de som är 60 år eller över är 1 procent. Den vanligaste SMS-mottagaren är en vän. Det uppger 61 procent av de som någon gång har skickat ett SMS. På andra plats, med 24 procent, kommer partner. 17 procent uppger att de vanligen skickar SMS till föräldrar eller syskon. Totalt tillfrågades 1 101 mobilanvändare i Sverige från 16 år och uppåt i Telias Mobilbarometer 2003. Undersökningen genomfördes av Temo på uppdrag av TeliaSonera Sverige under januari och februari 2003. Publiceringsregel: Fritt om källan "Telias Mobilbarometer i samarbete med Temo" anges. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Håkan Ström, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30 TeliaSonera, som skapats genom en fusion mellan Telia och Sonera, är det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och NASDAQ. Pro formaomsättning per 31 dec 2002 var 81 miljader SEK (EUR 8.8 miljarder) och antalet anställda 30 juni 2002 var 29 000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00280/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com