Telias kunder först i världen med att kunna MMS:a i hela Västeuropa och USA

Telias kunder först i världen med att kunna MMS:a i hela Västeuropa och USA TeliaSonera Sverige kan som första mobiloperatör i världen erbjuda sina kunder GPRS-roaming i hela Västeuropa*, USA och Baltikum. De nya roamingavtalen i dessa nyckelregioner innebär att kunder med GPRS- telefoner kan skicka bilder från Europa eller USA-resan via MMS från och med idag. TeliaSonera tecknade nyligen roamingavtal med mobiloperatörer i Grekland och Luxemburg. I och med dessa avtal har TeliaSonera numera GPRS-roaming med minst en operatör per land i Västeuropa. Sedan tidigare har företaget motsvarande avtal i USA och Baltikum. - MMS, efterföljaren till SMS, är ett av de viktigaste stegen i utvecklingen av mobila tjänster och tros växa kraftigt i takt med att allt fler mobiltelefoner med kamera nu kommer ut på marknaden. Nu finns det inte längre några hinder för kunderna och vi tror att vi kommer se en kraftig ökning när det gäller MMS, säger Indra Åsander, chef Segment Privat på TeliaSonera Sverige. Roamingavtalen gör det möjligt för mobilkunderna att kunna utnyttja samma GPRS-tjänster i utlandet som hemma i Sverige. Detta betyder att användarna betydligt snabbare och effektivare än tidigare exempelvis kan skicka hem semesterbilder från en mobiltelefon med kamerafunktion, surfa mobilt på Manhattan, eller skicka och ta emot e-post med hjälp av mobilen i Tallinn eller Riga. Förutom Västeuropa, USA och Baltikum har TeliaSonera även GPRS- roamingavtal med Polen, Tjeckien, Ryssland, Israel och Hong Kong. För en fullständig förteckning över vilka operatörer som har GPRS- roamingavtal med Telia, vänligen besök www.telia.se/mobilt * med reservation för Grekland som kommer att öppnas under maj månad. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, presschef TeliaSonera Nät&Produktion, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00590/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com