Telias nätlösning knyter ihop Jämtlands län

Telias nätlösning knyter ihop Jämtlands län Telia har tecknat avtal med Jämtlands läns landsting och sju jämtländska kommuner om att tillhandahålla en nätlösning med kapacitet för både ljud, data och bild. Ordervärdet är på cirka 90 Mkr. Avtalet innebär att landstinget och kommunerna integreras i Telias nätlösning - Planet 1000 - ett företagsinternt nät (IP-VPN) med en bandbredd på upp till 1 Gbit/sekund. Telia tar därmed fullt ansvar för drift, installation, övervakning och service. Landstinget och kommunerna har sedan tidigare satsat på samma plattform för såväl telefoni som datakommunikation. Totalt finns det 24 Meridian- växlar på olika platser i länet, som servar över 6 000 digitala och analoga anknytningar. Datakommunikationen hanteras av ett gemensamt grundnät med anslutning till 62 platser. - Den här typen av länssamverkan är unik i Sverige, och den bäddar för att Jämtlands län kan modernisera sin tele- och datakommunikation på ett mycket kostnadseffektivt sätt, säger Anders Gylder, vd segment Storföretag, TeliaSonera Sverige. Genom att utnyttja IP-telefoni och möjligheten att integrera mobiltelefoner i nätlösningen, kan även skolor och vårdcentraler, som idag inte ligger under växeln, få tillgång till telefonisttjänster. Det innebär att ytterligare mellan 500-800 anknytningar kommer att anslutas till det nya nätet. Den nya nätlösningen skapar också bättre förutsättningar att genomföra det telemedicinska EU-projekt, som Jämtlands läns landsting driver och Telia medverkar i. Projektet går ut på att låta sjukhus och vårdcentraler inom länet, använda videoteknik för medicinska syften och alternativa mötesformer. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Torbjörn Larsson, pressansvarig TeliaSonera Sverige, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030513BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030513BIT00400/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com