TeliaSonera först med Windows Smartphone-baserade tjänster i Sverige

TeliaSonera först med Windows Smartphone-baserade tjänster i Sverige TeliaSonera är först i Sverige med att lansera mobila företagstjänster baserade på Microsoft Windows Powered Smartphone. Med de mobila företagsabonnemangen Telia Work eller Telia Executive, får företagskunderna tillgång till e-post, kalender, adressbok och internet direkt i telefonen. Den 2 juni finns Qtek 7070, en mobil enhet baserad på Windows Powered Smartphone, tillgänglig hos utvalda Telia-butiker och återförsäljare. TeliaSonera är därmed först i Sverige med att kommersiellt erbjuda produkter och mobila företagstjänster baserade på Windows Powered Smartphone. - TeliaSonera har under ett par månader låtit tusen affärsanvändare använda handdatorer utrustade med Windows Pocket PC Phone Edition. Deras feedback på Windows-baserade mobila enheter är mycket positiv och nu tar vi steget fullt ut och väljer att lansera konceptet med Windows Powered Smartphone kommersiellt, speciellt mot små- och medelstora företag, säger Anders Tillander, marknadsansvarig på TeliaSonera Sverige, Företag. Den mesta funktionaliteten från datorn finns i mobiltelefonen. Det går till exempel att läsa Microsoft Word, Excel- och PowerPoint-dokument på telefonen, söka information på internet eller hantera personlig information i Outlook. - Med hjälp av datorn i telefonen kan företagskunderna hantera uppgifter på resande fot och på så sätt spara tid. För oss är det viktigt att erbjuda tjänster som ökar kundernas konkurrenskraft och ger möjlighet för medarbetarna att utnyttja sin fulla potential, säger Anders Tillander. - Vi ser att fler och fler företag efterfrågar mobila tjänster och applikationer som höjer effektiviteten i organisationen. Därför var det naturligt för Microsoft att börja samarbeta med en operatör som har samma tydliga fokus på kundnytta som vi på Microsoft har, säger Peter Wissinger, europeisk marknadschef för Microsoft Mobile Devices. Telefonen är förberedd så att det är lätt att komma igång med att använda de nya tjänsterna. Den levereras bland annat med headset, en löstagbar digitalkamera och ett SD-minneskort som även fungerar som backup-system och minnesenhet för exempelvis nedladdning av dokument. De mobila företagsabonnemang som ingår är antingen Telia Work eller Telia Executive. Telefonen, Qtek 7070 från High Tech Corporation (HTC), är en trippelbandstelefon utrustad med GPRS. Qtek 7070 har inbyggd kortläsare för SD (Secure Digital)- och MMC (Multi Media Card) -minneskort, röstinspelningsfunktion, högtalartelefon och möjlighet till konferenssamtal med upp till sex deltagare. Det rekommenderade priset för telefon med tillhörande abonnemang är cirka 2 500 kr, exklusive moms. Bildmaterial Finns på www.teliasonera.se. Gå till Pressmeddelanden/Bildarkiv/Aktuellt För ytterligare information kontakta: Maria Stråhle, pressansvarig på TeliaSonera Sverige, maria.strahle@teliasonera.com, tel: 020-77 58 30. Peter Wissinger, europeisk marknadschef för Microsoft Mobile Devices, peterwis@microsoft.com, tel: 0709-266 182 TeliaSonera, som skapats genom en fusion mellan Telia och Sonera, är det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. TeliaSoneras huvudinriktning är att bättre tillmötesgå sina kunder inom kärnverksamheten och att skapa värde för sina aktieägare genom starkare resultat och kassaflöden. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och NASDAQ. Pro formaomsättning per 31 dec 2001 var 80,9 miljarder SEK (EUR 8.9 miljarder) och antalet anställda 30 juni 2002 var 30 045. Microsoft grundades 1975. Microsofts vision är att skapa innovativ programvara som ger människor tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och enhet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/27/20030527BIT00300/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com