TeliaSonera satsar massivt på ADSL till 100 000 hushåll

TeliaSonera satsar massivt på ADSL till 100 000 hushåll TeliaSonera Sverige har beslutat att bygga ut ADSL till ytterligare 104 telestationer i 73 kommuner i södra och mellersta Sverige. Det är en massiv satsning som vd Marie Ehrling aviserade i februari. Närmare 450 000 kunder har redan tillgång till bredband genom avtal med någon av de bredbandsoperatörer som utnyttjar TeliaSoneras nät. Ytterligare drygt 100 000 hushåll ges nu möjlighet att enkelt få tillgång till bredband via ADSL i telenätet. Utbyggnaden ska enligt beslutet vara helt genomförd inom sex månader. Det finns en enorm efterfrågan på ADSL-tjänster och TeliaSoneras roll att göra tjänsterna tillgängliga är viktig dels för koncernens verksamhet men framför allt för privatpersoner och företag på dessa nya orter. I och med den nu beslutade utbyggnaden kommer sammanlagt tre av fyra hushåll i landet att ha möjlighet att beställa ADSL. Följande 73 kommuner har ett eller flera områden som nu får utökad ADSL- kapacitet: Ale Bengtsfors Bollebygd Borås Botkyrka Boxholm Bromölla Båstad Eda Ekerö Enköping Eskilstuna Forshaga Gislaved Grästorp Gullspång Göteborg Hagfors Hallstahammar Halmstad Hedemora Härryda Hässleholm Höganäs Högsby Jönköping Karlsborg Karlskoga Karlskrona Karlstad Klippan Kristianstad Kristinehamn Kungsbacka Kävlinge Köping Landskrona Lekeberg Leksand Lerum Lessebo Lidköping Linköping Ljungby Lysekil Munkfors Mölndal Nordanstig Nyköping Osby Sigtuna Sjöbo Skövde Sotenäs Storfors Svalöv Svedala Sölvesborg Tanum Tingsryd Trelleborg Uppsala Vara Varberg Vaxholm Värmdö Värnamo Växjö Åstorp Ängelholm Örkelljunga Österåker Östra Göinge Kartor med ADSL-täckningen i södra Sverige finns i pressreleasen på www.teliasonera.se/Press Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, pressansvarig TeliaSonera, Nät och Produktion 070-562 00 74 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/27/20030327BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/27/20030327BIT00670/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com