Vuxna i Sverige sommarjobbar som aldrig förr – Nya mobila möjligheter bakom svenskarnas flexsemester

I sommar sätter svenskarna rekord i att jobba utanför arbetsplatsen. Nya mobila möjligheter gör att många tar så kallad flexsemester och fortsätter att bevaka arbetet under semestern. Det är smartphones – det vill säga mobiltelefoner med stor skärm, webbläsare och e-post – som vid sidan av mobilt bredband bidrar till den stora ökningen av sommarjobbandet. Detta framgår när Telia för sjätte året i rad undersökt svenskarnas jobbvanor under sommaren.

– Möjligheten att komma åt jobb-mailen verkar mindre stressande än tvärtom, och att inte ha tillgång till nätet upplevs som begränsande. Att kunna växla mellan den bärbara datorn och telefonen för att komma åt nätet och e-posten innebär ökad frihet under sommaren, säger Sverker Hannervall, chef för företagstjänster på TeliaSonera. Under den första semesterveckan kommer var tredje svensk (30 procent) att utföra någon form av arbetsuppgift. Bara var femte (19 procent) struntar helt i sin e-post under semestern. Helst läser vi e-post i den bärbara datorn (47 procent), följt av den stationära datorn (39 procent) medan mobiltelefonen kommer på tredjeplats (16 procent). För smartphone-användare hamnar mobiltelefonen på en stark andraplats (44 procent), efter den bärbara datorn (52 procent). Mobil teknik bakom nya sommarvanor Den stora trenden för sommaren 2009 är att ny mobil teknik får svenskarna att jobba ännu mer utanför arbetsplatsen. Av de tillfrågade svarade 14 procent att de räknar med att jobba mer utanför arbetsplatsen i sommar jämfört med föregående år. Motsvarande siffra för smartphone-användarna var 27 procent. Totalt kommer 58 procent att läsa jobbrelaterad e-post under semestern, jämfört med 78 procent för smartphone-användarna. Precis som i fjol är distansjobb vanligare bland beslutsfattare än bland övriga, men med smartphones sker en tydlig utjämning. – Tidigare var det främst chefer och personer med många resdagar i jobbet som använde smartphones. Men under 2008 kom en rad nya modeller som riktade sig till en bredare målgrupp. I sommar ser vi att dessa skapar en helt ny trend i hur svenskarna jobbar. Mer frihet för fler helt enkelt, säger Sverker Hannervall, TeliaSonera. Fint väder – då flexsemestras det I år tar 61 procent av svenskarna fyra veckors semester eller mer vilket är en viss minskning jämfört med förra årets 63 procent. Det ökande flexandet mellan jobb och fritid har enligt svenskarna flera fördelar. 24 procent menar att det är behagligt och något man mår bra av, 21 procent anser att man då kan passa på och njuta av fint väder och för 17 procent är det att slippa resor till och från jobbet som lockar. Svenskarnas flexsemester Hur känns det att inte ha tillgång till internet under sommaren? 1. Begränsande 43% 2. Skönt 24% 3. Tråkigt 16% 4. Inget av ovanstående 10% 5. Stressande 8% Varför läser du jobbrelaterad e-post under din semester? 1. För att ha koll och inte missa viktiga meddelanden 50% 2. För att undvika anhopningen av olästa e-postmeddelanden 29% 3. För att det är mindre stressande att ha kontinuerlig koll 26% 4. Av nyfikenhet 22% 5. För att det är kul att ha koll 11% Vad är det som främst lockar dig att arbeta utanför din arbetsplats under sommarmånaderna (ej under din semester)? 1. Ett behagligt sätt att arbeta som jag mår bra av 24% 2. Fint väder 21% 3. Slipper resandet till och från jobbet 17% 4. Chans att umgås med barnen 12% 5. Låg aktivitet på arbetsplatsen 10% Drömarbetsplatsen i sommar 1. Din trädgård/balkongen 28% 2. Stranden 27% 3. En klippa vid vattnet 26% 4. I sommarstugan 19% 5. Hängmattan 13% Om undersökningen Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden 1 maj - 22 maj. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar i åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort.

Taggar: